zaterdag 26 december 2020

Zelf maken bovenleiding (deel 6, het eerste traject in gebruik)

 




In de week voor Kerst kwam op het station de bovenleiding boven de sporen 4 en 5 klaar voor gebruik. Daarvoor is uitgebreid getest met loc 622. Spoor 4 wordt gebruikt voor de pendeltreinen van en naar Davos. Daarvoor zijn nu ook de pantografen van de ABe 4/4 501 en de Ge 4/4 I 601 aangepast. 


Proefrijden op spoor 4 en 5.


Na het proefrijden kon de dienstregeling hervat worden met beide pendels. De zwak afgestelde pantograaf drukt op het langste bovenleidingveld (60 cm, zie onderstaande foto) de rijdraad slechts 1 mm omhoog.


De "Davoser Pendel" rijdt nu met de pantograaf tegen de draad.


Direct na het aanbrengen is de bovenleiding weer geschilderd met Humbrol nr. 40. Staand voor de modelbaan ziet het er als volgt uit: 



Ik kreeg nogal wat minder positieve reacties op het schilderen van de bovenleiding. Daarom maar eens een opname gemaakt van het beeld dat ontstaat bij reflectie van licht:


Drie bovenleidingvelden, 1x geschilderd (achter, boven de loc) en 2x ongeschilderd.
(Niet bewerkte foto!)

Het daglicht uit het kamerraam reflecteert op de ongeschilderde bovenleiding waardoor deze veel te sterk opvalt. Ook de led-spots geven plaatselijk een dergelijke reflectie. Dit beeld vind ik niet realistisch overkomen. Daarom schilder ik de bovenleiding.

Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de andere sporen van het station begonnen. Met het station ben ik nog wel een week of acht zoet. 



Alle "zijwaartsen" (0,5 mm staal aan 0,25 mm gitaarsnaar) zijn aangebracht. 
Volgende stap: De rijdraden.


Het werken aan deze dunne bovenleiding gaat niet zonder problemen. Wekelijks leer ik weer van fouten. Ik probeer alles wat fout gaat direct weer te herstellen. Dat kost ook veel tijd.

En voor elke beweging boven de baan is het eerst uitgebreid kijken en nadenken waar een draad hangt. 
Haast of spanning resulteert in schade. Ik moet dan ook regelmatig stoppen en wat anders gaan doen, even een kopje koffie op de bank beneden doet wonderen (en dat vindt Liesbeth ook wel zo gezellig).


Een later op 3 jan 2021 ingevoegd plaatje:
Alle rijdraden op het station zijn aangebracht.
Volgende stappen: hangdraden en draagkabels.


Het zien van pantografen die zacht langs de bijna onzichtbaar dunne draden glijden maakt het vele werk wel de moeite waard!

Tot later,

Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten