vrijdag 1 november 2019

Landschap, deel 1, grasvezels.

 
Het bovenliggende spoortracé in de led-spots, na het aanbrengen van grasvezels .
 
Een modelbaan bouwen op je (zolder)kamer doe je alleen. Het is dan erg leuk om het werk wel te kunnen laten zien aan andere modelbouwers. Tijdens zo'n bezoekje in de afgelopen zomer kwam iemand binnen, keek rond zei: Wat een rust straalt daar van uit! 
Dat zal ik nooit vergeten, het is het fijnste compliment wat ik tot nu toe gekregen heb. En het is beslist iets waarmee ik altijd rekening houd bij het inrichten van het landschap. Niet volproppen met huisjes, boompjes en beestjes. Die rust moet blijven!
 
 
De modelbaan op 1 november 2019.
 
De plaats Filisur ligt in werkelijkheid tegen een uitloper van de berg Muchetta. Die uitloper ligt tussen het dal van de Albula en die van de Landwasser. Boven het station, op de uitloper, is het landschap vrij vlak en heeft een afwisseling van grasland en kleine groepen loofhout. Er staan enkele boerderijen. Op de steile randen van deze heuvelrug en op de berg zelf is naaldbos te vinden. Die elementen moeten ook op de modelbaan terug komen. Vanwege plaatsgebrek zie ik af van een boerderij. Niet volproppen!
  
Bij het bouwen aan mijn modelbaan heb ik vanaf het begin een toonbaar landschap gewild. Niet jaren lang tegen een houtconstructie aan kijken maar direct een groen beeld. Ik heb zo gauw mogelijk de modelbaan met Styrodur platen in vorm gebracht en deze van een laag gipsweefsel voorzien. Op die plekken waar later gras komt is het gipsweefsel zandkleurig geschilderd en van een laagje Woodlands Turf T45 voorzien. Het Styrodur zelf is nog te zien bij de donkergrijze kleur op de volgende foto. Daar komen later rotswanden.
 
 
2016: Het landschap is vorm gegeven en voorzien van T45 strooisel.
 
Die T45 is goed voor een gazon, maar geeft nog geen goede imitatie van hoger gras. Daarvoor hebben we tegenwoordig grasvezels. Ik had in 2008 al een Noch Grasmaster aangeschaft met een flink assortiment Heki grasvezels. Die doos stond er nog steeds. Maar nu moest een keuze gemaakt worden uit de verschillende soorten en kleuren. Ik laat hier de keuze zien van de lengte van de vezels. Ook het T45 strooisel is nog te gebruiken. Voor een maatindicatie is telkens een figuur en een bankje in de juiste schaal 1:87 gebruikt.
 
 
Woodlands strooisel T45, goed voor gladde gazons.
 
 
Heki 2-3 mm grasvezel 3365, goed voor gemaaid weiland.
 
 
Heki 6 mm grasvezel 3368, goed voor niet gemaaid (ruig) gras.

Dan de kleur. Het uitgangspunt blijft rust! Niet veel verschillende kleuren, maar op elkaar aansluitende tinten groen die het meest overeenkomen met de werkelijkheid. Mijn basismateriaal werd daardoor:

Weiland en gemaaide berm: Heki 2-3 mm Mittelgrün 3365.
Ruig gras: Heki 6 mm Mittelgrün 3368 met Heki 6 mm Herbst 3371.

De herfstkleur kan op de groene vezels aangebracht worden. Bij sommige vlakken heb ik de 3365 en 3368 gemixt om een wat onregelmatige structuur te krijgen. Bijpunten met de schaar is soms ook nodig. De resultaten van drie dagen grasvezels zetten, bij daglicht gefotografeerd:

 

En nog eentje in het led-spotlicht, vanaf het emplacement:


 
Ik las deze week op het Beneluxspoor forum: "De beste tip is vooral goed kijken naar het voorbeeld". Dat geldt bij modelbouw voor alles, ook voor het landschap! Kijken en nog eens kijken en als het niet naast de deur is op goede foto's. Mijn doel is om op de modelbaan dezelfde sfeer te krijgen als in de werkelijkheid. Daarvoor maak ik ook van het model telkens foto's en kijk of het tot in detail goed is. Met het blote oog zie je die details niet allemaal, maar het geheel oogt wel veel beter als je zo ver mogelijk gaat in het nabootsen.
 
De volgende stap zal het "planten" zijn van klein groen en als laatste zet ik de bomen vast. Die boomgroepen die er nu staan, zijn ook nog niet volledig.
In de rechterbovenhoek "op de berg" komt een stuk naaldbos. Dat wordt nog een verhaal apart!
 
En nog een nieuwtje: Op het station is de rangeerder inmiddels ook aanwezig. Diegenen die het station Filisur uit de jaren negentig kennen zien op de foto waar ik op doel...…



Met groet, Jan
 
 

2 opmerkingen:

  1. Beste Jan,
    Ik maak er Hendrik Jan de tuinman van! Perfectie, ik ben natuurlijk niets anders gewend van je. Ook zelfs met gras laat je er geen gras over groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met dank Mathieu!
    En al moet Hendrik Jan de tuinman natuurlijk niets van kunstgras weten, Jan Hendrik is er wel blij mee.....,maar die kan nu even geen grasvezel meer zien!

    BeantwoordenVerwijderen