vrijdag 29 november 2019

Tunnelvisie


Soms denk ik wel eens dat ik alleen maar bouw op ervaringen uit de jaren negentig. Bemo code 70 rail, programma Koploper, digitaal systeem Lenz, interface met COM-poort, bovenleiding van Sommerfeldt, etc.…. Tunnelvisie? Nee, toch niet. Als er iets beter is komt het op de modelbaan, maar alles wat goed en betrouwbaar is blijft.

Mijn werkgebied, zie vorig bericht onderaan, begint er weer op te lijken. De definitieve vorm van het landschap is weer vormgegeven met schuim en gips en voorzien van een laagje Woodland T45.


Geleerd hebbende van het bovenliggende traject is de ruimte naast het spoor goed glad geschuurd en pas daarna voorzien van Koemo Steinmehl. Je ziet als het ware de fundering van het spoor. Wat hier opvalt is dat de afstand tussen bovenleidingmast en rail 0,5 cm korter is dan op het bovenliggende traject. Er staan hier ook nog oude masten. Daar hoort de afstand van 30 mm uit hart spoorstaaf bij.

 
 
Na het aanbrengen van de Koemo Ballast blijft er weinig over voor echte paadjes, maar dit is wel zoals ik het in werkelijkheid aantrof. Een nieuw aanleg zou ongetwijfeld bredere inspectiepaden geven.

 
 
Dan is er nog een aanwinst te melden. Overgenomen van iemand die naar spoor 0 overgaat: Een bovenleiding mast van het oude type (uit de begintijd) van het fabricaat Ferro-Suisse. In Filisur stonden er in 1990 nog twee waarvan eentje aan de losweg. Die moest er komen:
 
 
En zodoende is er weer een stukje modelbaan verder af. Gras, struiken en bomen komen later. Ik heb al weer zin om nu aan de losweg te gaan werken...…
 
 
 
Wordt vervolgd! Met groet, Jan
 

1 opmerking:

  1. Dat ziet er al een stuk beter uit! Later nog proberen om het achterste 'tunnelgat' wat met groen te camoufleren.... Mooi man!

    BeantwoordenVerwijderen