vrijdag 8 november 2019

Tunnelportalen

Helaas kent mijn modelbaan veel tunnelportalen. Helaas, want met al die gaten kan het op het spreekwoordelijke (Zwitserse) gatenkaas gaan lijken. Maar het is het gevolg van een kleine baan met drie spoortracés. Dan de tunnelportalen maar zo realistisch mogelijk aanleggen en zo nodig camoufleren met groen.

 
Op dit beeld van 1 november 2019 stoort het tijdelijke grijze karton aan de linkerzijde het meest.
Dus dat maar eerst aanpakken!

Tot op heden gebruik ik tunnelportalen van het Zwitserse Swiss Model Rail, in Nederland verkrijgbaar bij Alpenspoor. SMR levert ook de bijbehorende binnenwanden. Op de foto twee types: de extra hoge TUN3R (links) en de standaard TUN2R (onder) en de nodige binnenwanden TUNIN.

 
SMR tunneldelen van niet geschilderd gips.

De tunnels liggen in een boog (R=380 mm) en in een helling (3,5%). Dat betekent dat de binnenwanden niet recht op het tunnelportaal gelijmd konden worden. De zijkanten van de binnenwanden zijn hierop aan te passen. Met een grove vijl is dit eenvoudig te doen.

 
De binnenwanden aan de boog aanpassen.

Achterop het portaal is een staafje gelijmd waartegen later de rijdraad gesoldeerd wordt. De binnenwanden zorgen voor voldoende stevigheid. Het poreuze gips lijmt moeilijk. Ik heb ook al eens met kleefband en secondelijm gewerkt.

 
Een bevestigingsstaaf voor de bovenleiding.

Na het met onverdunde houtlijm aan elkaar lijmen van portaal en wanden zijn deze ter controle op de modelbaan geplaatst. Met verschillende diktes karton werd de juiste hoogte ten opzichte van het spoor verkregen. Met een lang rijtuig is gekeken of het geheel voldoende ruimte heeft. Dat is net mogelijk bij 330 mm boogstraal. De 380 mm geeft minder problemen al dient dit natuurlijk goed gecontroleerd te worden voordat het portaal vastgelijmd is!

 
Passen en meten ….

Voor de definitieve plaatsing is een Wash van Vallejo aangebracht. Voornamelijk met Light Grey (art. 76.515) en na droging nog wat Grey (art. 76.516) en Braun (art. 76.513).
Op de foto is te zien dat het hoge portaal schuin naar voren staat en het lage portaal schuin naar achteren. Dat was nodig omdat de tunnel onder 3,5% helling ligt maar de portalen wel loodrecht staan.

 
Voor montage op kleur brengen met Vallejo Wash.
 
Daarna werden de portalen met houtlijm op de juiste plek vastgezet. Later wordt het landschap aan de portalen aangepast. De omgekeerde werkelijkheid: eerste de tunnel bouwen en daarna de berg, maar hiermee kan wel een beter beeld verkregen worden.
 
Voor het vastlijmen altijd foto's maken. Lijkt het? Wat moet er nog aangepast worden? Kan het geheel er later goed uitzien? Daar neem ik altijd (heel) veel tijd voor.
 
 
Vanaf de (nog aan te leggen) losweg blijven de twee tunnelingangen altijd zichtbaar.
 
Het is niet allemaal zoals de werkelijkheid was in Filisur, daar heb ik geen ruimte voor. Met nog een paar struiken zie je tenminste vanaf het station de tunnelportalen niet.

 
Vanaf het station vallen de tunnelportalen nu al minder op.

En, mijn modelbaan wordt absoluut geen exacte weergave, het gaat om de juiste sfeer!

Later weer meer!

Met groet, Jan


2 opmerkingen:


  1. Hi Jan, En dan nu een tip van mij: ik gebruik voor het lijmen van de tunnelwanden Polymax van Bison. Het is zeer geschikt voor poreuze ondergronden. Te verkrijgen bij de bouwmarkt.



    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor je reactie Mathieu. Moet ik eens uitproberen! De houtlijm houdt best goed, maar niet bij veel belasting. Dat komt bij een ingebouwde tunnelwand echter niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen