zaterdag 19 oktober 2019

Voor de derde keer een Ge 4/4 I 610 "Viamala"

 Mijn derde 610 met een goederentrein zoals deze in 1989 in het Engadin reed.
(het voorbeeld van deze trein staat in Bemo Post nr. 3 uit 1992)
 
Bemo leverde voor het eerst in 1979 een model van de Ge 4/4 I. Daarvoor ontving Bemo de onderscheiding "Modell des Jahres" van de lezers van het tijdschrift Eisenbahn Magazin. Het model onderscheidde zich door een voor die tijd zeer gedetailleerde en juiste weergave van het voorbeeld.
  
Jarenlang is het model geleverd met alle mogelijke locnummers, maar de 610 kreeg een bijzondere status omdat dit de laatste loc was die nog in de oorspronkelijke groene kleur bleef rijden tot 1991. De serie 601-610 werd omgebouwd tussen 1986 en 1992. In 1990 reed de loc nog in het groen door het Engadin. In augustus 1990 kon ik de groene 610 nog een keer fotograferen met een huwelijkstrein in Filisur.
 
 De 610 met huwelijkstrein in Filisur, augustus 1990
 
Natuurlijk ontbrak het model niet op mijn eerste H0m baan in de negentiger jaren. Na de bouw van een nieuwe H0 modelbaan (vanaf 2004) werd de loc (zonder het zware frame) nog een keer gebruikt als "lading", onderweg naar een tentoonstelling in het tijdperk III. Daarna is ze overgedragen aan een liefhebber uit Borculo.
 
 Mijn eerste 610 als lading op mijn in aanbouw zijnde tijdperk III modelbaan in 2004.
 
Ook op de huidige baan (vanaf 2015) wilde ik de 610 weer terug. Ik kocht in 2018 een ongebruikt exemplaar uit 1981, met garantie!
 
Mijn tweede 610 met garantie tot 7.8.1981.
 
Maar toen kwam Bemo met het bericht dat de 610 opnieuw zou worden uitgebracht met een vernieuwd frame, met een nieuwe motor en met 3+1 led licht. Ik besloot mijn tweede 610, nog steeds ongebruikt, te verkopen. De loc verhuisde naar Winsum.
 
De derde 610 stond deze week in Apeldoorn voor mij klaar en rijdt inmiddels op de modelbaan.
 
Mijn derde 610.
 
Het model rijdt met de nieuwe motor uitstekend! De led verlichting 3+1 (1 lamp brandt aan de achterzijde zoals gebruikelijk bij de RhB) is een waardevolle aanvulling, evenals de mogelijkheid van een geluiddecoder.

Het licht rechts achter brandt nu ook.
 
Maar niet alles was top, ik constateerde:

- De (felle) led verlichting is niet goed afgeschermd. Het licht komt door een kier tussen dak en carrosserie. Ook reflecteert het licht in de vensterramen van de cabines.
Daar is wel wat aan te doen. Ik heb de verlichting flink kunnen dimmen. (Bij Lenz decoder de CV's 55 en 56 van 255 naar 50 zetten)
- De achterwand in de cabines staat te veel naar voren. De zijkant is zichtbaar door de vensters.
- De nabootsing van de twee fluiten op het dak staan, gezien de rijrichting, naar achteren gericht en niet naar voren.
- Eén van de baanruimers vertoont een verkleuring door een stootbelasting.
- De lak op de stroomafnemers vertoont van dichtbij gezien een vreemde structuur. Dit was ook al bij andere modellen van Bemo het geval.

Ik heb Bemo hierover ingelicht. Hun antwoord was kort. Een nieuwe baanruimer en twee imitatiefluitjes werden toegezonden. Op het overige is niet ingegaan.

 
Per brievenbuspost ontvangen: baanruimers en de fluitimitaties.

 
De fluiten staan weer in de goede richting.

De toegezonden fluitimitaties waren donkergrijs. Maar gelukkig waren de bestaande fluitjes niet gelijmd. Ze zaten wel goed vast en waren niet te draaien. Dus eerst het fluitje met een dun mesje uit het dak wippen en het er gedraaid weer voorzichtig indrukken. Dat ging goed!
De beschadigde baanschuiver kon eenvoudig verwijderd en vervangen worden.

Het positieve overheerst. Het nieuwe frame met fluisterstille motor, 3+1 licht en soundmogelijkheid geeft aanleiding om ook andere loc's  hiervan te voorzien.

Met groet, Jan

 


1 opmerking:

  1. Wat een pracht Loc Jan, en wat een mooie combinatie met je goederenwagons. Opmerkelijk van de toch wel enigzins tekortkomingen in de afwerking door Bemo. Ik ben ook benieuwd naar hun reactie. Je mag toch wel kwaliteit verwachten bij hen.

    BeantwoordenVerwijderen