zaterdag 3 oktober 2015

Zoekopdracht: "Bemo RhB"

De spoor 0 treinen verkopen en Bemo aanschaffen. Lijkt simpel, maar niet als je specifieke treinen wil. Bemo heeft bijna alles gemaakt. Echter alles is niet meer bij Bemo verkrijgbaar. Bemo maakt van elke uitvoering een beperkte oplage. En als je die niet koopt moet je later het internet op.

Mijn modelbaan in aanbouw geeft de situatie aan tussen 1990 en 1995 (eind tijdperk IV tot halverwege tijdperk V). Bemo geeft aan zijn modellen artikelnummers waaraan je kunt zien welke variant gemaakt is. Helaas zijn dit niet de tijdperkaanduidingen. Ik ben een maand bezig geweest om een beetje beeld te krijgen wat er gemaakt is en welke artikelnummers daarbij horen. En dan denk je dat je het weet, nou nee dus. Een mooi voorbeeld:

 
Pendeltrein naar Davos in Filisur.

Ik wilde graag de pendeltrein Filisur-Davos van bovenstaande foto op de baan. Deze trein bestaat uit een motorwagen, een tussenrijtuig en een stuurstandrijtuig. Motorwagen en tussenrijtuig waren bij Bemo leverbaar, het stuurstandrijtuig ook, dacht ik.....
Bemo geeft in de katalogus en op de internetsite bij het volgende plaatje van het door mij gewenste model uit de jaren negentig het artikelnummer 3287 132.

 
Artikelnummer 3287 ???

Ik bestelde deze en toen bleek dat Bemo het rijtuig niet meer leveren kon. Verder gezocht en MSL (Modellbahnschop Lippe) had het nummer nog in voorraad. Het rijtuig werd opnieuw besteld, ditmaal wel ontvangen en schrik, een ander rijtuig als op de foto. Artikelnummer 3287 132 bleek de uitvoering te zijn voor tijdperk VI, met revisiedatum 2004. Gelukkig bleek MSL het rijtuig weer te kunnen terugnemen, zonder kosten! Na verder zoeken bleek ik artikelnummer 3287 122 of 3287 121 te moeten hebben. Die heb ik nog kunnen vinden en de inmiddels derde bestelling gaf het goede rijtuig. Ik heb Bemo hierover ingelicht.

 
ABe 501 + AB 1516 + BDt 1721
(uitvoering motorwagen na revisie 1994)

In de afgelopen weken kwam ik er achter dat de meeste Bemo modellen tweedehands verkrijgbaar zijn. Ik wil bij tweedehands materieel wel altijd de spullen eerst zien. Ik koop daarom het liefst via Marktplaats en maak een afspraak thuis. Zo heb ik mijn verzameling leuk kunnen uitbreiden tegen een schappelijk prijsje. Mijn veroveringen (nieuw of bijna-nieuw) tot nu toe:

 
v.l.n.r. de 353, 414, 501, 702, 619 en 617
 
 
v.l.n.r. de A1239, A1241, A1270, AB1516, AB1567,
B2225, B2442, B2358, B2374, BDt1721 en Gbk-v 5594
 
De zoektocht gaat verder. In eerste instantie gaat de aandacht nu uit naar goederenmaterieel.
Cementwagens zijn al onderweg. Later zal dit plaatje dan ook op de baan mogelijk zijn:
 
 
Filisur, begin jaren negentig
 
 
Wordt vervolgd, Jan
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten