donderdag 22 oktober 2015

De hoogte in

Na een stormachtig begin is de bouw van de modelbaan in een wat rustiger vaarwater gekomen. Ik wacht nu op bestelde rails en wisselaandrijvingen. Alle tijd om de volgende stappen goed voor te bereiden. Zoals al geschreven probeer ik de sfeer van Filisur na te bootsen. Filisur ligt in het kanton Graubünden (CH) aan de smalspoorlijn (Chur-) Tiefencastel - Bergün (-St. Moritz). Ook wel de Albulastrecke genoemd naar het kleine riviertje en de gelijknamige alpenpassage in deze route. De lijn is vooral beroemd om zijn vele viaducten waaronder het Landwasserviadukt bij Filisur (foto's onder en rechts boven op deze pagina). Op het station Filisur sluit ook een zijlijn aan vanuit de richting Davos.

 
Het Landwasserviadukt gezien vanaf een toen niet "schwindelfrei" standpunt.....
(tegenwoordig is er een bordes met een degelijk hekwerk)

De stand van vandaag:

Op niveau 0 (schaduwstation voor de richting Tiefencastel) zijn de rails gelegd en heeft een eerste trein zijn rondjes gereden. Alles functioneerde naar wens. Ook de keerlusautomatiek. Daarover blijf ik mij nog steeds verbazen.
Op de volgende foto is op de voorgrond het omhooglopende traject vanaf niveau 0 te zien. Dat blijft deels zichtbaar. Daarboven op +30 cm de ondergrond voor het station.

 
De bouw van de modelbaan gaat de hoogte in.

Duidelijk is dat Filisur niet exact wordt nagebouwd. In werkelijkheid ligt er geen spoortraject beneden het station. Ook zullen een aantal zaken uit Filisur bij mij geen plek kunnen krijgen. Zo is er voor het draaischijfje met lokloodsje is geen ruimte. Ik heb bewust afgezien van het exacter nabouwen. Dat geeft zoveel beperkingen dat voor de rest niets over blijft. Ik wil de sfeer uitbeelden. Ik heb nog steeds veel vertrouwen dat dat wel gaat lukken.

 
"Ostseite"
 
Het beeldbepalende hotel Grischuna aan de oostzijde blijft wel mogelijk, rechts naast het omhooglopende spoor voor de richting Bergün. Het wegtunneltje achter het hotel komt niet op mijn baan.

 
"Westseite"
 
De sporen voor de richting Tiefencastel (naar beneden) en Davos (naar omhoog) aan de westzijde buigen na de toekomstige wisselstraat direct scherp naar rechts. Ruimere bogen betekenen te weinig lengte op het station. Het eveneens beeldbepalende trafostation zal daardoor niet tussen deze sporen mogelijk zijn. Er blijft wel ruimte voor de losweg en de omhoog lopende toegangsstraat naar het stationsplein.

 
"Achter het schot"
 
"Achter het schot" wordt in de komende weken gewerkt aan het tweede schaduwstation op +20cm(voor de treinen naar en van Bergün). Later meer hierover.

Grüezi mitenand, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten