donderdag 8 oktober 2015

Creatief met kurk

De bouw van de modelbaan gaat verder. Na de tafelbouw is nu het laagste schaduwstation in aanleg. Ik gebruik 12 mm hardhout multiplex. Waar nodig ondersteund door vuren latten. De breedte van een enkel spoor is afgestemd op de door Bemo gebruikte railafstand van 46 mm. Akelig smal als je net in spoor 0 gebouwd hebt!



Op de foto is in het midden de baan voor de keerlus te zien en rechts achter een rondlopend spoor dat deels door de tussenwand gaat. Dat rondlopend spoor is handig voor het testen van treinen. Ik ga in dat baanvak ook het programmeerspoor maken.
Op het multiplex lijm ik 4 mm kurk. Dat zijn deels de door Bemo geleverde stroken die gelijk een goed profiel geven voor het ballastbed. Al gebeurt dat laatste natuurlijk alleen op de zichtbare gedeeltes. De stroken zijn vooral handig om de bogen van kurk te voorzien. Op de stations gebruik ik platen van 4 mm. In dit geval op rol besteld bij de de kurkspecialist in de afmetingen 0,5 x 8 m.
Kurk op rol heeft als nadeel dat dit minder dicht geperst is. De bovenzijde is niet super glad. En het kurk heeft de neiging om steeds weer op te rollen. Goed verlijmen dus. Als vanouds gebruik ik daarvoor Bisontix. Op de volgende plaatjes is goed te zien dat de kurkplaat op rol best wel goed aansluit op de stroken van Bemo. Ik ben tevreden!


Een vijftal wissels op dit niveau liggen half op de tafelrand. Daardoor kunnen de geplande Tortoise wisselaandrijvingen niet recht onder het wissel komen. Ik heb daarvoor de volgende oplossing gemaakt: Ik maak een voldoende diepe sleuf met een "glijbaantje" van styreen profiel.


In de glijbaan komt een rechthoekig profiel met een naald. Deze naald is door boven en onderzijde van het profiel gestoken en gelijmd, maar wel vlak afgewerkt met de onderzijde. Op 5 cm uit het hart van de spoorbaan komt de opening voor de wisselaandrijving.


Een U-profiel voorkomt "opwerken" van het kokertje. Volgens mij moet dit gaan werken.
Deze oplossing gebruik ik alleen op de (later) niet zichtbare gedeeltes. Op de zichtbare gedeeltes moeten hout en wissels op elkaar worden afgestemd.


In een andere hoek van de modelbaan is de "Centrale" al aangelegd. De Lenz 70 VA trafo verzorgt de voeding voor het digitale systeem. Een nog beschikbare Massive 105 VA trafo (voor halogeenverlichting) zal al het andere van 12 V spanning gaan voorzien. Door de ronde vorm van de Massive trafo doet me dit geheel denken aan centrales die ik liever niet zie.....


Volgende keer weer meer.

Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten