zondag 19 april 2020

Stootblok

We kunnen in deze Corona tijd ook niet de hele dag "een frisse neus halen" en dus zijn we maar met z'n allen gaan klussen. Kilometers file voor de bouwmarkten en de afvaldepots.... Ik niet!
Ik klus maar door in schaal 1:87. Deze week twee stootblokken en een afspanmast in elkaar gezet.


Een stootblok met de nadruk op BLOK. Dat was in 1990 aanwezig aan beide einden van het eerste spoor in Filisur. Er waren ooit enkele verticale balken tussen de dwarsliggers geplaatst waartegen weer houten horizontaal bevestigd waren. Om het geheel goed bestand tegen (onbedoelde) stootkrachten te laten zijn was een berg stenen achter het blok gelegd. Deze berg was in de loop der jaren begroeid.

Naast het stootblok aan het eind van de losweg was toen een soort opslagruimte aanwezig waarvan het doel mij niet duidelijk is. Wie het wel weet mag het zeggen! 

Achter het stootblok stond ook nog een oude "Abspannmast", een leuke uitdaging om van messing profieltjes na te bouwen. Voor het centrale kokerprofiel gebruikte ik wel een opgevulde Sommerfeldt H-mast om een betrouwbare afspanning te verkrijgen. Net zoals alle andere Sommerfeldt masten had dit profiel wel een mm slanker mogen zijn.

Een tweede stootblok lag aan de andere zijde van het eerste spoor, nabij hotel Grischuna.


Ook deze heb ik nu alleen nog van Woodlands Turf voorzien. Grasvezels komen later wel.
Naast enkele verontreinigingen is op de foto ook het gat te zien van het uitrijsein. Het sein is nog steeds bij MicroScale. Ik hoop wel dat deze terugkomt..... 

De wissel krijgt nog naast een beschermplaat een nabootsing van een elektrische wisselsteller. Alleen de buitenste twee wissels van het station Filisur waren in 1990 elektrisch op afstand bediend.

Zo lang we thuis zitten zullen er ongetwijfeld meer details worden gemaakt!

Wordt dus weer vervolgd.

Met groet, Jan






maandag 13 april 2020

De losweg, deel 2



Links de Bahnhofstrasse (richting dorp) en rechts de losweg.

Na het vorige bericht van 1 april is gewerkt aan de losweg en aan de wegbermen van de Bahnhofstrasse. In de wegberm is een 1:1 mengsel van gezeefd zand en Koemo Steinmehl 0-0.15 aangebracht. Dat werd nog te bruin voor de losweg en daarom is daar gekozen voor een mengverhouding van 1 deel zand met 2 delen Steinmehl.



Op de losweg was in werkelijkheid ook een weegbrug aanwezig. Hiervan heb ik nog geen goed gelijkend model gevonden. Het wordt waarschijnlijk zelfbouw. Dat komt later wel. Aan het einde van de losweg was ook een laadperron aanwezig. Die heb ik wel nagebouwd. Ik had echter niet genoeg afdekstenen. Het perron is dus nog niet helemaal gereed.


In 1990 werd het perron nog nauwelijks meer gebruikt wat duidelijk te zien was aan het aanwezige groen. In de ruimte tussen losweg en Bahnhofstrasse komen nog meer bomen en struiken. 


Achter het laadspoor komen nog een stootjuk en een eindmast van de bovenleiding.
Zo zijn er nog veel kleine dingen te maken of te herstellen.
Een tweetal overlooppaden op het station gaven hinder voor de stroomafname van locomotieven. Het hout moet ietsje smaller en lager gemaakt worden.
Het uitrijsein voor de richting Stugl-Stuls was defect door onvoorzichtig ballast aanbrengen. Het sein is nu bij MicroScale in Zwitserland voor herstel.
Er kan ook nog veel gewerkt worden aan het groen.


Het is wel voorjaar en ik heb meer zin om naar buiten te gaan. Daarin zijn we nu beperkt en het einde van de Coronacrisis is nog lang niet in zicht. Ik bouw dus maar gewoon verder aan de modelbaan!

Met groet, Jan

woensdag 1 april 2020

De losweg, deel 1

Het gebruikelijke toezicht op het uitzetwerk ontbreekt natuurlijk niet.

Het modelbouwseizoen duurt door de coronacrisis langer dan gedacht. Nieuwe projecten worden versneld voorbereid. Wat kan er nu al aangelegd worden?

Het laatste stukje modelbaan dat nog niet van een (tijdelijke) afwerking was voorzien is de losweg. Daarom die maar als eerste aangepakt. De werkelijk losweg in 1990 bestond uit een semi verharding  met een tamelijk grijze kleur. Bij droog weer leek het hard, maar bij slecht weer werd het pap en vrachtauto's trokken diepe sporen. Hoe is zoiets weer te geven?

Een gedeelte van de losweg in Filisur in 1990.

Om te beginnen heb ik drie proefstukjes semi-verharding gemaakt, op deze foto nog zonder de verdunde houtlijm (verdunning: 1 deel lijm, 2 delen water en een drup afwasmiddel):

links: gezeefd straatzand (uit de tuin)
rechts: Koemo Wegschotter 0.00-0.15
midden: 2 delen zand met 1 deel Wegschotter

Het Koemo Wegschotter 0.00-0.15 heb ik ook gebruikt op de perrons en voor de schouwpaden langs de vrije baan. Na het inlijmen en drogen volgt de keuring:

Hmm, te grof, het zand valt af!

Tja, mooi glad, maar het hoeft geen asfalt te worden, wegschotter alleen valt af!

Dat wordt al beter, het wordt een zand-wegschotter mengsel.


De aannemer krijgt uiteindelijk opdracht een mengsel van 1 deel zand met 2 delen Wegschotter te gebruiken. Het werk kan starten!
(bijgewerkt 12-4-2020)


Wordt vervolgd, Jan

zaterdag 28 maart 2020

Valbescherming

In het voorjaar ligt het werk aan de modelbaan gewoonlijk stil. We gaan naar buiten, gaan op reis of genieten op een andere manier van het lenteweer. Helaas is het nu door de wereldwijde Corona uitbraak geheel anders. We mogen nog "een frisse neus halen" maar dan houdt het deze tijd wel op.
In deze moeilijke dagen van zoveel mogelijk thuis blijven is de modelbaan weer een welkom tijdverdrijf. Goed om zaken aan te pakken die zijn blijven liggen.

Valbescherming uit kunststof of hout voor tracés op (grote) hoogte.

Ik had de verdekte spoortracés nog niet van een valbescherming voorzien. Een ontspoorde trein zou een vrije val kunnen maken. Maar een ontsporing met val had ik nog nooit gehad. Stroken langs het spoortracé vond ik nog niet nodig. Ze beperken de toegankelijkheid en kunststof vind ik niet mooi. Maar bij een ongelukkige beweging tijdens werkzaamheden onder de modelbaan stootte ik tegen enkele wagens en deze vielen, gelukkig zonder schade, op het tapijt. Ik wordt er niet soepeler op en een ongelukje tijdens klusjes zit er sneller in. Tijd voor valbescherming!

Kunststof 2 x 30 mm en grenen 4 x 26 mm.
Tesa PowerBond voor de montage van het kunststof.

Ik probeer zo veel mogelijk alles uit grenen te maken. Kunststof stroken vind ik niet mooi, maar in bogen zijn deze onvermijdelijk. In koos wel voor zo laag mogelijke strookjes. Zodanig dat kantelend materieel niet valt en het spoor toch toegankelijk blijft.
Op rechte baanvakken zijn houten latjes 4x26 mm gemonteerd welke slechts 6 mm boven de spoorstaaf uitkomen. In de bogen steken de 2x30 mm kunststof stroken 10 mm boven de spoorstaaf uit. Bij kantelproeven bleek het voldoende.

Extra breedte door een Tesa-karton-Tesa sandwich.

Nu had ik onder het spoor 5 cm brede stroken hechthout die in enkele bogen te smal bleken om de valbescherming direct op het hout te plakken. In principe zou het voldoende moeten zijn, maar het spoor lag niet altijd precies in het midden. Daarom plakte ik extra strookjes karton tussen de kunststof stroken en het hout om zo voldoende afstand uit het spoor te krijgen. Met een mal van 2x25 mm breedte werd dit gecontroleerd. Daarna reed ik met een EW II rijtuig rond om te kijken of de vrije ruimte voldoende was. Het EW II rijtuig was bij het plaatsen van tunnelingangen in nauwe bogen maatgevend gebleken.

De extra breedte was steeds aan één zijde nodig, meestal in de binnenboog.

Niet altijd makkelijk om dit allemaal te bevestigen!
De zwarte stroken zijn gebruikt achter de tunnelingangen in verband met het zicht van buiten.


Grenen latjes langs de rechte sporen.

Het aanbrengen van de strookjes werd een lastige en tijdrovende klus. Maar nu was er tijd genoeg! Ik moest alleen oppassen om niet te lang op mijn knieën te liggen. Mijn knieschijven staan dat niet meer toe. Na twee weken, met elke dag een paar uur werk, zitten ze er nu aan en is er proef gereden.



Op naar het volgend project!

Met een groet,

Jan

woensdag 4 maart 2020

Een logische actie?

Een logische actie, het is een term uit het computerprogramma Koploper. Ik heb nieuwe "logische acties" ingebouwd om een tweede pendeltrein te laten rijden.
Ik had al een jaar een tweede pendeltrein bestaande uit een Ge 4/4 I, pendeltreinrijtuigen 2e en 1/2 klas en een stuurstandwagen. Er ontbreekt nog een tweede 2e klas pendeltreinrijtuig. En ik ben ooit nog eens van plan de stuurstandwagen 1731 te bouwen, met Ge 4/4 I stuurstand.


Pendeltrein 174 naar Davos staat klaar op spoor 4.

Op het ene uur komt de trein met loc Ge 4/4 I, op het andere uur de trein met motorwagen ABe 4/4. Dat kon in Koploper alleen maar met een logische actie. Die term blijf ik verwarrend vinden. De term geeft alleen maar een variabele aan die waar of nietwaar kan zijn en een voorwaarde vormt voor diverse acties. De voorwaarde wordt (indien gewenst) gewijzigd door een speciale actie, weer zo'n term uit Koploper. Die speciale actie kan geactiveerd worden door bijvoorbeeld een treinbeweging, door de tijd of met een schakelaar. De mogelijkheden hiervoor zijn bijna onbeperkt.

De nu gemaakte "logische actie", de voorwaarde voor vertrek van een pendeltrein uit het schaduwstation, is afhankelijk gemaakt van tijd en programmadeel. In het "ochtend" uur komt de ene trein, in het "middag" uur de andere. Ochtend- en middagdeel zijn elk een uur lang en volgen elkaar onafgebroken op. Na twee (rij)uur staan alle treinen weer op hun uitgangspositie. Elke pendeltrein komt bij mij dus maar eenmaal per twee uur naar Filisur, net zoals in de werkelijkheid in 1990.


Het koploperscherm met onder het baanoverzicht het overzicht locomotieven. (plaatje aanklikken voor een vergroting) Het overzicht locomotieven wat uitvergroot:


In plaats van een vertrektijd staat nu, tijdens het rijden, in het overzicht locomotieven een Logische actie aangegeven bij de 501 en 601. (plaatje aanklikken)


De twee pendeltreinen in het schaduwstation "Wiesen".

Zo zijn er nog allerlei zaken die ingevuld kunnen worden zonder op de modelbaan te moeten werken.

Volgende keer meer!

Groeten, Jan

Nog een mooi filmpje uit 2010 ontdekt: Albulamodell

zaterdag 22 februari 2020

Onderhoud

Bij mij zit het bouwseizoen er op. In de volgende winter weer verder. Dat wil niet zeggen dat er niets te doen valt, in tegendeel, nu is er alle tijd voor evaluatie en: onderhoud!



Schoonmaken


Het bouwen aan een modelbaan geeft meer stof dan normaal. Alles zat onder een dun laagje. Dus nu eerst landschap en treinen afstoffen met kwastje en stofzuiger. Ook de wieltjes van de locomotieven krijgen een poetsbeurt. Met behulp van een gelijkstroomtrafo laat ik de wielen draaien (de locdecoder moet daarvoor analoge voeding wel toestaan, CV29). Een wattenstaafje met wasbenzine zorgt voor een schoon loopvlak.


Tegelijkertijd kwasten en zuigen.

En de rails? Daar hebben we de schoonmaaktrein voor. De LUX poetswagen is er nog niet. Daarom heb ik maar een Bemo poetswagen aangeschaft en die rijdt nu rond in de schoonmaaktrein.


Gem 801 met Bemo poetswagen en LUX stofzuigerwagen.





Kapwissel Ge 4/4 II




Een oude 1990-kap (boven) en een nieuwe 2019-kap met reclameopdruk voor RhB Club.
Het enige verschil dat ik ontdekte is het hoger ingesneden plastic van de zijruiten.
Dat laatste bleek al sinds 2014 zo te zijn t.b.v. sounddecoder inbouw aan de zijkant.

Ik had nog één Ge 4/4 II met oud binnenwerk en 3-pol. motor. De ombouwset 1258 000 met 5-pol. motor wordt niet meer geleverd. Er is weer een nieuw binnenwerk gemaakt met een andere 5-pol. motor, een stillere overbrenging, andere printplaten met 3+1 ledlicht, mtc21 decoder en veerpakketten vast aan het frame. Maar daar is geen ombouwset voor leverbaar. Er zit voorlopig niets anders op dan een nieuwe loc kopen en de kap wisselen. Het was echter de vraag of de kappen het zelfde zijn gebleven. Dat bleek na aanschaf gelukkig wel het geval.


Oud binnenwerk met Zimo decoder (achter) en nieuw binnenwerk.

Het nieuwe binnenwerk had echter een aandrijvingsprobleem en de loc is weer terug naar de leverancier.

Naschrift op 27 februari 2020:

Binnen 3 werkdagen had ik uit Detmold weer een nieuwe loc, hulde aan Lippe!
Deze was volledig in orde en de 617 rijdt inmiddels met het nieuwe frame op de baan.
Met de 3+1 verlichting en uitschakelbare cabineverlichting.

1 lamp rechts achter en: interieur nabootsing!




Meer groen


De firma MBR kon sinds november geen grote struiken meer leveren. De vraag was te groot! In de afgelopen week kwam een bestelling uit november binnen. Ik heb de struiken los neergezet. Al het groen staat tijdelijk om te kunnen zien wat er nog bij moet komen. In een volgend seizoen werk ik de ondergrond af en "plant" ik de struiken en bomen definitief.


Vanuit het emplacement geen tunnelingang meer te zien!
Al hoewel.. bij de loods moet nog een klein struikje komen.

Bezoek


Het Blog en de Website werden in deze winter goed bezocht. Een aantal (her)startende modelbouwers, die de RhB ook zo mooi vinden en met Bemo willen beginnen, hebben contact opgenomen. Er is druk gebeld en gemaild en over en weer zijn bezoekjes afgelegd. Contacten werden blijvend. Dat maakt de hobby nog veel leuker! Het delen geeft telkens weer nieuwe ideeën en motivatie om een stapje verder te gaan. Allen reuze bedankt!


Met groet, Jan

zondag 9 februari 2020

Klein werk

Buiten stormt het. In afwachting op voorjaarsweer is binnen nog wat klein werk te doen. Allereerst zijn een drietal opstelsporen op het onderste niveau aangelegd en aangesloten.


Drie opstelsporen erbij, aangesloten op het rondlopend spoor op het onderste niveau.
Links het rondlopend spoor, rechts op de achtergrond de keerlus.

Alles met Peco Code 75 rail en voorlopig nog met handbediening. Als ik zin heb worden de eerste twee sporen nog opgenomen in Koploper, zodat treinen uit het onderste schaduwstation door het programma uitgewisseld kunnen worden. Wisselaandrijvingen en decoders zijn al aanwezig.

Op de modelbaan komt steeds meer te staan. Het wordt lastig om daar even een locomotief uit te testen. Als er later bovenleiding hangt ga ik dat helemaal niet meer doen. Het nu aangelegde derde spoor is daarom een test- en programmeerspoor geworden. Hier kan ik de voedingsspanning met tuimelschakelaars kiezen.


Het voorste spoor is nu het test- en programmeerspoor.

Met de tuimelschakelaars boven het programmeerspoor is te kiezen uit:
- V(oeding) of P(programmeren)
- A(naloge) of D(igitale) voeding
Zittend op een klein bankje en met de handregelaar bij de hand is dit lekker comfortabel te doen.

Het eerste test- en programmeerproject zal hier de ombouw zijn van een oude Ge 4/4 II. Die moet een nieuw frame met nieuwe motor en MTC21 decoder krijgen. Het wordt waarschijnlijk een kapwisseling van de oude kap op een nieuwe loc.

Dan wordt er ook nog af en toe gewerkt aan de Website. Nu heb ik de pagina over het computerprogramma Koploper gereed: Computerprogramma Koploper En, dat is nou zo leuk aan dat werk, je vindt dan ook weer zaken die je wilt aanpassen. De lay-out van het "Koploperscherm" is weer gewijzigd en ziet er nu zo uit:


"Integra Domino" lay-out, aanklikken voor vergroting.


De lay-out is in Koploper niet geheel aan "Integra Domino" aan te passen. Ik had de sporen graag gezien met gele blokjes. Dat kan wel, maar dat wordt dan te klein en is moeilijk van afstand te zien. Het blijven daarom voorlopig nog gele en rode lijnen. Ook de gele nummers in de zwarte blokjes zijn klein, maar dat is nog net te lezen. De wissels kunnen niet met wisselende gele "lampjes" worden aangeduid. Ik heb nu een wisselpoot in donkergroen uitgevoerd. Als iemand een oplossing weet hoe in Koploper de "Domino-lampjes" goed weer te geven zijn hoor ik dat graag!


Het complete scherm, alleen dat wat nodig is.

Verder is de modelbaan bezocht door alweer een modelbouwer die gaat starten met een RhB modelbaan. Daar geniet ik van!

Tot een volgende keer, Jan