zaterdag 16 mei 2020

Bosbouw

Zin in een wandeling?

Deze week was een koele week, goed om aan de modelbaan te werken. Ik had al een tijdje een paar matten bosbodem van Welberg Scenery in huis. De heuvel in de rechterhoek van de modelbaan krijgt een naaldbos. Die heuvel is moeilijk bereikbaar en het is dus lastig om daaraan te werken. Voor een bosondergrond is wel wat meer nodig dan alleen grasvezels. De M053 (Bosondergrond nazomer) van Martin Welberg Scenery bood uitkomst.

De matten zijn op maat geknipt en op de heuvel gelegd.

Ik had de heuvel al tijdelijk voorzien van Woodland Turf (T45). Daarin waren ook al een paar reststukken van gipsrotsen verwerkt. De matten van Welberg zijn allemaal verschillend en kunnen tegen elkaar gelegd worden. Op alle randen zit een strook graspollen zodat de matten onderling aansluiten. Maar helemaal naadloos lukt dat niet. Ik heb één naad weggewerkt met dennennaalden.
De matten kunnen heel goed met Bison Alleslijm ingesmeerd worden. Daarna leg je ze op de ondergrond, laat je de lijm even inwerken en dan goed aandrukken.

Ik had nog een doos gedroogde dennennaalden. Die heb ik fijn gedrukt tot een poeder met wat kleine stukjes. Dat poeder geeft een nog natuurlijker beeld al vind ik de mat zelf ook al heel realistisch.

Het echte dennennaaldpoeder geeft een nog realistischer beeld.

Daarna heb ik de open gedeeltes voorzien van grasvezels en de al aanwezige boompjes van MBR in de ondergrond gedrukt. De naaldbomen zijn niet vastgelijmd. Vandaag zijn enkele plaatjes gemaakt om het effect te bekijken. Vooral de achtergrond moet nog meer bomen krijgen en op de voorgrond zullen enkele kleine struikjes het geheel compleet maken. Maar dat komt later wel.



De huidige afwerking van de heuvel, er zullen nog vele naaldbomen uit Polen moeten komen!

Ik heb al weer zin om door te gaan, maar het wordt warmer en dan is het buiten in de tuin toch lekkerder dan onder het dak! Bij slechter weer bouw ik wel weer verder!

Met groet, Jan


dinsdag 5 mei 2020

Het voetpad naar het station.

Iedereen die logeerde in Hotel Rätia, of elders in het dorp Filisur, kent het voetpad tussen Hotel Rätia en het station. Nu ligt er op mijn modelbaan geen dorp. In plaats daarvan een sterke helling met een spoorbaan. Maar het voetpad is zo beeldbepalend, dat moest er komen. In de afgelopen weken is gewerkt aan het gedeelte van het pad onder het station en alle details die daar in 1990 aanwezig waren. Alle details? Neen, een lichtmast komt later nog, evenals enkele bomen en struiken op de helling.

De stand van vandaag (foto's aanklikken!):


Het pad komt voor de Postanbau weer uit op de Bahnhofstraße.



Voor de achtergrond moet ik nog iets beters verzinnen!


Naast enkele losse zitbanken waren ook twee prullenbakken aanwezig. Daarnaast nog twee borden met folderkastjes (met kunststof klepjes), een kist waarvan ik het doel niet weet, handwijzers, een niet gebruikte paal en natuurlijk de "Stations-Brunnen".
De bankjes zijn van Busch, Stations-Brunnen, handwijzers en prullenbakken komen van Pirovino. De folderkastjes en de kist zijn zelfbouw.
Het hekje langs het pad is van Swiss Model Rail, evenals de muur waarop het hekje staat. Wat mij opviel was dat een eerder aanwezige tweede lattenrij later niet meer aanwezig was. Ik ga er nu van uit dat deze al voor 1990 verwijderd was.

Wie meer of betere informatie heeft mag het zeggen, ik hoor het graag.

Tot een volgende keer, Jan

zondag 19 april 2020

Stootblok

We kunnen in deze Corona tijd ook niet de hele dag "een frisse neus halen" en dus zijn we maar met z'n allen gaan klussen. Kilometers file voor de bouwmarkten en de afvaldepots.... Ik niet!
Ik klus maar door in schaal 1:87. Deze week twee stootblokken en een afspanmast in elkaar gezet.


Een stootblok met de nadruk op BLOK. Dat was in 1990 aanwezig aan beide einden van het eerste spoor in Filisur. Er waren ooit enkele verticale balken tussen de dwarsliggers geplaatst waartegen weer houten horizontaal bevestigd waren. Om het geheel goed bestand tegen (onbedoelde) stootkrachten te laten zijn was een berg stenen achter het blok gelegd. Deze berg was in de loop der jaren begroeid.

Naast het stootblok aan het eind van de losweg was toen een soort opslagruimte aanwezig waarvan het doel mij niet duidelijk is. Wie het wel weet mag het zeggen! 

Achter het stootblok stond ook nog een oude "Abspannmast", een leuke uitdaging om van messing profieltjes na te bouwen. Voor het centrale kokerprofiel gebruikte ik wel een opgevulde Sommerfeldt H-mast om een betrouwbare afspanning te verkrijgen. Net zoals alle andere Sommerfeldt masten had dit profiel wel een mm slanker mogen zijn.

Een tweede stootblok lag aan de andere zijde van het eerste spoor, nabij hotel Grischuna.


Ook deze heb ik nu alleen nog van Woodlands Turf voorzien. Grasvezels komen later wel.
Naast enkele verontreinigingen is op de foto ook het gat te zien van het uitrijsein. Het sein is nog steeds bij MicroScale. Ik hoop wel dat deze terugkomt..... 

De wissel krijgt nog naast een beschermplaat een nabootsing van een elektrische wisselsteller. Alleen de buitenste twee wissels van het station Filisur waren in 1990 elektrisch op afstand bediend.

Zo lang we thuis zitten zullen er ongetwijfeld meer details worden gemaakt!

Wordt dus weer vervolgd.

Met groet, Jan






maandag 13 april 2020

De losweg, deel 2



Links de Bahnhofstrasse (richting dorp) en rechts de losweg.

Na het vorige bericht van 1 april is gewerkt aan de losweg en aan de wegbermen van de Bahnhofstrasse. In de wegberm is een 1:1 mengsel van gezeefd zand en Koemo Steinmehl 0-0.15 aangebracht. Dat werd nog te bruin voor de losweg en daarom is daar gekozen voor een mengverhouding van 1 deel zand met 2 delen Steinmehl.



Op de losweg was in werkelijkheid ook een weegbrug aanwezig. Hiervan heb ik nog geen goed gelijkend model gevonden. Het wordt waarschijnlijk zelfbouw. Dat komt later wel. Aan het einde van de losweg was ook een laadperron aanwezig. Die heb ik wel nagebouwd. Ik had echter niet genoeg afdekstenen. Het perron is dus nog niet helemaal gereed.


In 1990 werd het perron nog nauwelijks meer gebruikt wat duidelijk te zien was aan het aanwezige groen. In de ruimte tussen losweg en Bahnhofstrasse komen nog meer bomen en struiken. 


Achter het laadspoor komen nog een stootjuk en een eindmast van de bovenleiding.
Zo zijn er nog veel kleine dingen te maken of te herstellen.
Een tweetal overlooppaden op het station gaven hinder voor de stroomafname van locomotieven. Het hout moet ietsje smaller en lager gemaakt worden.
Het uitrijsein voor de richting Stugl-Stuls was defect door onvoorzichtig ballast aanbrengen. Het sein is nu bij MicroScale in Zwitserland voor herstel.
Er kan ook nog veel gewerkt worden aan het groen.


Het is wel voorjaar en ik heb meer zin om naar buiten te gaan. Daarin zijn we nu beperkt en het einde van de Coronacrisis is nog lang niet in zicht. Ik bouw dus maar gewoon verder aan de modelbaan!

Met groet, Jan

woensdag 1 april 2020

De losweg, deel 1

Het gebruikelijke toezicht op het uitzetwerk ontbreekt natuurlijk niet.

Het modelbouwseizoen duurt door de coronacrisis langer dan gedacht. Nieuwe projecten worden versneld voorbereid. Wat kan er nu al aangelegd worden?

Het laatste stukje modelbaan dat nog niet van een (tijdelijke) afwerking was voorzien is de losweg. Daarom die maar als eerste aangepakt. De werkelijk losweg in 1990 bestond uit een semi verharding  met een tamelijk grijze kleur. Bij droog weer leek het hard, maar bij slecht weer werd het pap en vrachtauto's trokken diepe sporen. Hoe is zoiets weer te geven?

Een gedeelte van de losweg in Filisur in 1990.

Om te beginnen heb ik drie proefstukjes semi-verharding gemaakt, op deze foto nog zonder de verdunde houtlijm (verdunning: 1 deel lijm, 2 delen water en een drup afwasmiddel):

links: gezeefd straatzand (uit de tuin)
rechts: Koemo Wegschotter 0.00-0.15
midden: 2 delen zand met 1 deel Wegschotter

Het Koemo Wegschotter 0.00-0.15 heb ik ook gebruikt op de perrons en voor de schouwpaden langs de vrije baan. Na het inlijmen en drogen volgt de keuring:

Hmm, te grof, het zand valt af!

Tja, mooi glad, maar het hoeft geen asfalt te worden, wegschotter alleen valt af!

Dat wordt al beter, het wordt een zand-wegschotter mengsel.


De aannemer krijgt uiteindelijk opdracht een mengsel van 1 deel zand met 2 delen Wegschotter te gebruiken. Het werk kan starten!
(bijgewerkt 12-4-2020)


Wordt vervolgd, Jan

zaterdag 28 maart 2020

Valbescherming

In het voorjaar ligt het werk aan de modelbaan gewoonlijk stil. We gaan naar buiten, gaan op reis of genieten op een andere manier van het lenteweer. Helaas is het nu door de wereldwijde Corona uitbraak geheel anders. We mogen nog "een frisse neus halen" maar dan houdt het deze tijd wel op.
In deze moeilijke dagen van zoveel mogelijk thuis blijven is de modelbaan weer een welkom tijdverdrijf. Goed om zaken aan te pakken die zijn blijven liggen.

Valbescherming uit kunststof of hout voor tracés op (grote) hoogte.

Ik had de verdekte spoortracés nog niet van een valbescherming voorzien. Een ontspoorde trein zou een vrije val kunnen maken. Maar een ontsporing met val had ik nog nooit gehad. Stroken langs het spoortracé vond ik nog niet nodig. Ze beperken de toegankelijkheid en kunststof vind ik niet mooi. Maar bij een ongelukkige beweging tijdens werkzaamheden onder de modelbaan stootte ik tegen enkele wagens en deze vielen, gelukkig zonder schade, op het tapijt. Ik wordt er niet soepeler op en een ongelukje tijdens klusjes zit er sneller in. Tijd voor valbescherming!

Kunststof 2 x 30 mm en grenen 4 x 26 mm.
Tesa PowerBond voor de montage van het kunststof.

Ik probeer zo veel mogelijk alles uit grenen te maken. Kunststof stroken vind ik niet mooi, maar in bogen zijn deze onvermijdelijk. In koos wel voor zo laag mogelijke strookjes. Zodanig dat kantelend materieel niet valt en het spoor toch toegankelijk blijft.
Op rechte baanvakken zijn houten latjes 4x26 mm gemonteerd welke slechts 6 mm boven de spoorstaaf uitkomen. In de bogen steken de 2x30 mm kunststof stroken 10 mm boven de spoorstaaf uit. Bij kantelproeven bleek het voldoende.

Extra breedte door een Tesa-karton-Tesa sandwich.

Nu had ik onder het spoor 5 cm brede stroken hechthout die in enkele bogen te smal bleken om de valbescherming direct op het hout te plakken. In principe zou het voldoende moeten zijn, maar het spoor lag niet altijd precies in het midden. Daarom plakte ik extra strookjes karton tussen de kunststof stroken en het hout om zo voldoende afstand uit het spoor te krijgen. Met een mal van 2x25 mm breedte werd dit gecontroleerd. Daarna reed ik met een EW II rijtuig rond om te kijken of de vrije ruimte voldoende was. Het EW II rijtuig was bij het plaatsen van tunnelingangen in nauwe bogen maatgevend gebleken.

De extra breedte was steeds aan één zijde nodig, meestal in de binnenboog.

Niet altijd makkelijk om dit allemaal te bevestigen!
De zwarte stroken zijn gebruikt achter de tunnelingangen in verband met het zicht van buiten.


Grenen latjes langs de rechte sporen.

Het aanbrengen van de strookjes werd een lastige en tijdrovende klus. Maar nu was er tijd genoeg! Ik moest alleen oppassen om niet te lang op mijn knieën te liggen. Mijn knieschijven staan dat niet meer toe. Na twee weken, met elke dag een paar uur werk, zitten ze er nu aan en is er proef gereden.



Op naar het volgend project!

Met een groet,

Jan

woensdag 4 maart 2020

Een logische actie?

Een logische actie, het is een term uit het computerprogramma Koploper. Ik heb nieuwe "logische acties" ingebouwd om een tweede pendeltrein te laten rijden.
Ik had al een jaar een tweede pendeltrein bestaande uit een Ge 4/4 I, pendeltreinrijtuigen 2e en 1/2 klas en een stuurstandwagen. Er ontbreekt nog een tweede 2e klas pendeltreinrijtuig. En ik ben ooit nog eens van plan de stuurstandwagen 1731 te bouwen, met Ge 4/4 I stuurstand.


Pendeltrein 174 naar Davos staat klaar op spoor 4.

Op het ene uur komt de trein met loc Ge 4/4 I, op het andere uur de trein met motorwagen ABe 4/4. Dat kon in Koploper alleen maar met een logische actie. Die term blijf ik verwarrend vinden. De term geeft alleen maar een variabele aan die waar of nietwaar kan zijn en een voorwaarde vormt voor diverse acties. De voorwaarde wordt (indien gewenst) gewijzigd door een speciale actie, weer zo'n term uit Koploper. Die speciale actie kan geactiveerd worden door bijvoorbeeld een treinbeweging, door de tijd of met een schakelaar. De mogelijkheden hiervoor zijn bijna onbeperkt.

De nu gemaakte "logische actie", de voorwaarde voor vertrek van een pendeltrein uit het schaduwstation, is afhankelijk gemaakt van tijd en programmadeel. In het "ochtend" uur komt de ene trein, in het "middag" uur de andere. Ochtend- en middagdeel zijn elk een uur lang en volgen elkaar onafgebroken op. Na twee (rij)uur staan alle treinen weer op hun uitgangspositie. Elke pendeltrein komt bij mij dus maar eenmaal per twee uur naar Filisur, net zoals in de werkelijkheid in 1990.


Het koploperscherm met onder het baanoverzicht het overzicht locomotieven. (plaatje aanklikken voor een vergroting) Het overzicht locomotieven wat uitvergroot:


In plaats van een vertrektijd staat nu, tijdens het rijden, in het overzicht locomotieven een Logische actie aangegeven bij de 501 en 601. (plaatje aanklikken)


De twee pendeltreinen in het schaduwstation "Wiesen".

Zo zijn er nog allerlei zaken die ingevuld kunnen worden zonder op de modelbaan te moeten werken.

Volgende keer meer!

Groeten, Jan

Nog een mooi filmpje uit 2010 ontdekt: Albulamodell