G 3/4 1 "Rhätia" staat droog!
Het bouwen van de Lokremise Filisur, een bouwpakket van MBA Pirovino, kost veel minder tijd dan de bouw van het station of die van het hotel Grischuna. Maar ook dit bouwpakket heeft zijn manco's. De loods is nu bijna klaar en daar ben ik best blij mee. Ik durf bijna geen balk meer te lijmen zonder na te zien of die er in werkelijkheid wel zat. Dat is, gezien de prijs, toch geen goede zaak.
De remise heeft in werkelijkheid een inspectieput en naast de rails verzonken vloerdelen. De put klopt, maar de vloer blijft in het model op maaiveldhoogte. Pirovino laat de rail hoger aanleggen en in de loods aan het begin en aan het eind een verhoging in de vloer aanbrengen. Leuk bedacht, maar dat sluit niet aan op de juiste hoogte buiten. Of de hele remise moet "de grond in". Ik heb de gehele vloer maar op maaiveldhoogte gehouden. Je ziet er van buiten toch niets van.
Dan de deurpartij:
Het voorbeeld zoals het er ook in 1990 al stond.
(Al voor 1989 is de remise gerestaureerd)
(Al voor 1989 is de remise gerestaureerd)
Het Pirovino model heeft deuren met 2 grote scharnieren per deur.
De verticale balken bij het voorbeeld, waarop 3 heel andere scharnieren zijn gemonteerd, ontbreken. (foto: Pirovino)
Dus andere scharnieren gemaakt en extra kozijnhout aangebracht.
In het bouwpakket zitten de oude deuren met een stalen kruisverband op de binnenzijde zoals deze waarschijnlijk oorspronkelijk zijn aangebracht. Als ik het goed gezien heb hebben de deuren nu 3 houten klampen en twee enkele schoren. Ik ga er van uit dat de scharnieren zowel in de oude als in de nieuwe situatie op de plek van de horizontale verstevigingen moeten zitten. Ik heb dat ook aan Pirovino gevraagd. Hij antwoorde dat in deze schaal 3 scharnieren moeilijk goedwerkend aan te brengen zijn. Ik plaats de drie scharnieren echter wel, maar alleen de bovenste en de onderste zijn functioneel. Daarmee blijft het beeld voorbeeldgetrouw. Ik heb de bijgeleverde scharnieren vervangen door zelf gemaakte. De binnenzijde van de deuren laat ik voorlopig maar zo.
Scharnieren solderen uit 3,0x1,0/0,6 mm messing buis en 2,0x1,5x0,3 mm messing strip, beiden 3 mm lang. Voor mij de limiet! Het scharnier hangt op een 0,5 mm breed nietje.
Het dak: Oranje-rood als basis, met een wash van bruin en olijfgroen.
Het dak heeft gelukkig wel de goede Zwitserse Herzziegel. Het gips is geschilderd met Vallejo 70.910 Orange Red en krijgt naar behoefte een Wash van 76.514 Dark Brown en 76.519 Olive Green. Het was alleen jammer dat het gips een lichte welving vertoonde waardoor ik het moest vastzetten op de dakconstructie. Het dak is daarmee niet meer afneembaar.
Heuveltje wegwerken.....
Het grootste probleem bij de bouw was de stabiliteit van het materiaal. Werd bij het station en het hotel een kern van mdf gebruikt, de loods bestaat alleen uit dun hechthout. En dat buigt na lijmen of schilderen. Het gevolg was scheef trekken van wanden en bodem. Pas door de vaste kapconstructie kwam voldoende stabiliteit in het gebouw. Na plaatsing op de baan zakt de bodem nog wel vlak. Het locje op de bovenste foto staat door het scheef trekken van de rechter vloer nu nog ietsje schuin.
Proefopstelling.
De heuvel achter de remise is al verlaagd.
De heuvel achter de remise is al verlaagd.
Tijdens een eerste proefopstelling van de remise bleek dat de houten wand achter het gebouw hoog boven het dak uit kwam. Dat kon ik niet realistisch afwerken. Ik heb "de berg" daarom aangepast. Het boven de remise lopende spoor krijgt aldaar geen tunnelingang maar loopt nu nog een stuk in een ingraving door. Nu kan ik een rotswand achter de remise plaatsen en die aan de bovenzijde met groen afwerken.
Weer een nieuw perspectief.
met groet, Jan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten