zaterdag 27 november 2021

De film


Na weken van uitproberen, is het dan toch gelukt. Althans, er is een toonbare film. Alleen bij het bekijken op YouTube kunnen door een langzame verbinding nog wat haperingen optreden. Het geluid kan je natuurlijk zelf harder of zachter zetten.

Klik op deze link voor de primeur:        RhB 1:87 Morning Trains Filisur 1990



Tip: Kies in YouTube op je desktop voor theatermodus (gele pijl)
Een nog groter volledig scherm geeft vaker een haperend beeld.

(Aanvulling op 5 december: Later bleek dat het filmpje op een Smart TV in de woonkamer haarscherp te bekijken was, ondanks het grote beeld. Naast de verbinding heeft het dus ook te maken met de kwaliteit van het apparaat. Mijn PC is zo jong niet meer.....)

Met mijn fotocamera's was bij het filmen de fotokwaliteit niet te benaderen. Een onlangs aangeschafte smartphone, de Samsung a52s, gaf echter betere resultaten. Ik heb de hele film met dit toestel opgenomen. Licht bleek daarbij van groot belang. Een oude halogeen bouwlamp gaf bij mij voldoende licht. Dan bleek ook nog het geluid een probleem. De a52s nam het geluid van de rijdende treinen sterk op. Het achtergrond geluid viel daarbij weg. Ik heb de achtergrondgeluiden voor het filmen harder gezet.

Opnames vanaf de baan, vlak naast het spoor, bleven moeilijk. Ook de a52s gaf onvoldoende scherptediepte. Op de groothoekstand gaat dat veel beter, maar dat gaf weer vertekening en vaak een schokkerig beeld. Ik heb slechts enkele opnames op de baan in de film verwerkt, zoals die van een vertrekkende Bernina Express. De rest zijn vogelvluchtopnames. Dat is wel jammer, bij de foto's ging dat veel beter.

De film is samengesteld met het programma OpenShot Video Editor. 

Later meer,

Met groet, Jan



Geen opmerkingen:

Een reactie posten