Nog veel ontbrekende details maar het beeld is weer completer.
Dat dak was voor mij een grote uitdaging. Bij het model van Pirovino zaten kunststof dakplaten van Kibri. En dat zijn geen Zwitserse dakpannen zoals in de werkelijkheid. Ik wilde absoluut een zelfde dakconstructie als bij het stationsgebouw, de plastic Kibri dakpannen vond ik een aanfluiting!
Links de Kibri kunststof dakplaat, rechts de vlakke en typisch Zwitserse "Herzziegel" uit gips.
(Het "Herz"-stuk midden op de pan werkt het afglijden van sneeuw wat tegen.)
Het hotel, het stationsgebouw en de locloods in Filisur hebben allemaal deze dakpannen.
Na overleg heb ik van Pirovino een stapeltje dakplaten uit gips gekregen. Dat waren dakplaten voor het stationsgebouw. Die dunne gipsplaten zijn niet aan te passen zonder breukgevaar. Iets teveel druk op zo'n plaatje en het is: pats! Ik heb 1 mm hechthout besteld waarop de gipsplaten gelijmd werden. Deze vorm van "gewapend" gips is ook bij het stationsgebouw gebruikt. De nabootsing van de latten op de onderzijde van het hechthout is gelaserd door een goede vriend uit Varsseveld, met dank Ronald!
Opmeten
Puzzelen
Passen, voorzichtig bijwerken, passen.....
Na schilderen het lijmen, het gewicht drukt een lichte bolling weg.
Het dak zit er op!
Macro opname van de goot, het messing afwerkprofiel is slechts 0,6 x 1,0 mm.
Foto even aanklikken!
Nu verder met het bouwen van schoorsteentjes, dat moet ook anders dan door Pirovino verzonnen. Daarna de regenpijpen en de verschillende hekwerkjes langs de balkons.
Verder zag ik rolluiken bij de ramen aan de dalzijde, de ultieme detaillering?
Deze winter nog genoeg te doen dus. Wordt weer vervolgd!
Jan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten