zondag 24 september 2017

Bemo of Peco rail?

Na 2 jaar ervaring met mijn huidige modelbaan trek ik een voorzichtige conclusie:

Op het zichtbare traject: Bemo C70 rail en wissels.
Op het niet zichtbare traject: Bemo C83 rail en Peco C75 wissels.

Naschrift op 13 februari 2019:

Alle Bemo C70 rail is bij Bemo niet meer leverbaar. Shinohara is met de productie gestopt.

Bij een nieuwe start zou ik nu op het zichtbare gedeelte Peco gaan toepassen (alleen bij boogstralen groter dan 50 cm). Maar alles is gelegd en ik heb nog enkele reserve wissels en flexrail C70 op voorraad.

Zichtbaar gedeelte



Bemo C70 Rail op het emplacement. De wisselsteller komt later nog en over het draadeindje van de aandrijving tussen beide wisseltongen komt nog een afdekplaat. Ik blijf deze rail mooi vinden.

De code 70 rail van Bemo, gefabriceerd door Shinohara, is fragiel. Maar deze rail heeft een laag profiel dat een goed beeld geeft. De Bemo treinen rijden bij mij goed over deze rails. Helaas is het railprogramma onvoldoende voor alle Filisur wissels. Voor een exacte nabootsing van de werkelijkheid blijft zelfbouw nodig. Daar begin ik (nog) niet aan.

Niet zichtbaar gedeelte

 
 
Bemo C83 rail en wissels in één van de schaduwstations.

Vanaf 1989 had ik 12 jaar lang een Bemo modelbaan met C83 rail in het niet zichtbare gedeelte. Rijtechnisch gaf dat geen enkel probleem. Ik heb in die jaren drie Bemo modelbanen gebouwd, de laatste twee ook met hergebruik van de C83 rail en wissels.

Bij de herstart in de schaal H0m in 2015 las ik de berichten over slechte ervaringen met de Bemo standaard rail C83. Ondanks die informatie heb ik weer gekozen voor Bemo rail. Mijn eigen ervaringen waren goed en Peco had geen losse railstukjes in zijn programma, alleen wissels en flexrail.

Nu blijkt dat sommige Bemo C83 wissels wel erg slordig in elkaar gezet zijn en dat er daardoor ontsporingsgevaar is. Een gevolg van het verplaatsen van de productie naar het verre oosten?

 
Wielflenzen kunnen stoten of zelfs oplopen bij:
 
1: Hartstuk (soms niet exact in dezelfde lijn als spoorstaaf)
2: Draaipunt wisseltong (zit erg los)
3: Aanliggende wisseltong 

Was een keuze voor Peco dan beter geweest? Voor de wissels wel. Na een ruil van enkele zwakke Bemo wissels door Peco exemplaren bleek dat de treinen vloeiend door de Peco wissels reden.
Maar voor wat betreft de flexrail ben ik minder enthousiast over Peco. Die flexrail is bij montage sterk terug verend. Het aanleggen van bogen met een kleine radius wordt daardoor lastig. En de spoorstaafafstand op de Pecorail is krap 12 mm, ik heb zelfs 11,8 mm gemeten. Daardoor lopen Bemo draaistellen in bogen met een straal van 37,6 cm aan. De boogstukjes van Bemo zijn hier 12,5 mm breed. Bij een diameter vanaf 50 cm zal Peco beter functioneren, maar bij krappere bogen houd ik het bij de standaard rail van Bemo.

Ik ben begonnen met het uitwisselen van enkele Bemo C83 wissels door Peco C75 wissels. Eerst die exemplaren die wel eens problemen gaven.

 
Van 22 op 23 september was er even geen treinverkeer.
 
 
De Peco wissels zijn gemonteerd. De wisselrails zijn ingekort om ze op de ongewijzigde wisselaandrijvingen te kunnen leggen. Door de kleinere wisselhoek, 10 i.p.v. 12 graden, zijn ook de aansluitende bogen opnieuw gelegd.
 
 
Het hoogteverschil in de spoorstaven is hier te zien bij de linker las in de bovenste spoorstaaf.
Links de iets hogere C83 Bemo rail.
Ik merk het niet aan de loop van de treinen.
 
In de komende tijd maar eens zien of er nog problemen ontstaan. Bij goed gevolg wordt ook nog een wisselstraat in één van de schaduwstations omgebouwd. Dat heeft echter geen haast. Hier was tot op heden geen sprake van ontsporing maar alleen van een onrustige loop.
 
Wordt vervolgd, Jan
 
 


1 opmerking:

  1. Hoi Jan, ik zie bij Lippe dat Bemo code 70 weer leverbaar is? Zou je in dat geval weer kiezen voor Bemo wissels?

    BeantwoordenVerwijderen