zaterdag 16 mei 2020

Bosbouw

Zin in een wandeling?

Deze week was een koele week, goed om aan de modelbaan te werken. Ik had al een tijdje een paar matten bosbodem van Welberg Scenery in huis. De heuvel in de rechterhoek van de modelbaan krijgt een naaldbos. Die heuvel is moeilijk bereikbaar en het is dus lastig om daaraan te werken. Voor een bosondergrond is wel wat meer nodig dan alleen grasvezels. De M053 (Bosondergrond nazomer) van Martin Welberg Scenery bood uitkomst.

De matten zijn op maat geknipt en op de heuvel gelegd.

Ik had de heuvel al tijdelijk voorzien van Woodland Turf (T45). Daarin waren ook al een paar reststukken van gipsrotsen verwerkt. De matten van Welberg zijn allemaal verschillend en kunnen tegen elkaar gelegd worden. Op alle randen zit een strook graspollen zodat de matten onderling aansluiten. Maar helemaal naadloos lukt dat niet. Ik heb één naad weggewerkt met dennennaalden.
De matten kunnen heel goed met Bison Alleslijm ingesmeerd worden. Daarna leg je ze op de ondergrond, laat je de lijm even inwerken en dan goed aandrukken.

Ik had nog een doos gedroogde dennennaalden. Die heb ik fijn gedrukt tot een poeder met wat kleine stukjes. Dat poeder geeft een nog natuurlijker beeld al vind ik de mat zelf ook al heel realistisch.

Het echte dennennaaldpoeder geeft een nog realistischer beeld.

Daarna heb ik de open gedeeltes voorzien van grasvezels en de al aanwezige boompjes van MBR in de ondergrond gedrukt. De naaldbomen zijn niet vastgelijmd. Vandaag zijn enkele plaatjes gemaakt om het effect te bekijken. Vooral de achtergrond moet nog meer bomen krijgen en op de voorgrond zullen enkele kleine struikjes het geheel compleet maken. Maar dat komt later wel.



De huidige afwerking van de heuvel, er zullen nog vele naaldbomen uit Polen moeten komen!

Ik heb al weer zin om door te gaan, maar het wordt warmer en dan is het buiten in de tuin toch lekkerder dan onder het dak! Bij slechter weer bouw ik wel weer verder!

Met groet, Jan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten