zaterdag 23 mei 2020

Allerhande



Juist nu verlangend naar Filisur….

Al weer twee maanden moeten we ons voor een groot deel thuis vermaken. Er zijn dan ook allerhande zaken op de modelbaan opgepakt. Daarover heeft u in dit Blog kunnen lezen. Door het aanhoudende mooie weer nadert het moment dat ik zeg: Nou is er genoeg tijd aan de modelbaan besteed. Op de modelbaankamer wordt het te warm en onze bewegingen buiten kunnen weer iets verruimd worden. Tijd om nog een paar zaken te laten zien voordat ik echt een zomerpauze inlas.

Na zelfs drie maanden wachten is het gerepareerde Ausfahrsignal door MicroScale uit Zwitserland weer terug gezonden. Het herstel van de door mij veroorzaakte schade heeft € 51,80 gekost. Altijd nog minder dan de helft voor een nieuwe seinpaal. Eind goed, al goed.


Das Ausfahrsignal ist wieder da!

Door enkele op Marktplaats aangeboden oude locomotieven van het type Ge 4/4 II kreeg ik nog een kans om met kapwissels negentiger jaren locs met nieuw frame op de baan te krijgen. Het betrof een nooit gebruikte 625 "Küblis" en een veel gebruikte 623 "Bonaduz", beiden met 3 pol motor. Bijzonder was dat de veel gebruikte 623 bijzonder goed reed. Deze blijft als reserve loc op mijn modelbaan aanwezig, maar wacht nog wel op enkele vervangende onderdelen voor een incompleet dak. De 625 kreeg het frame van de nieuwe "Spenden-Lok" 616.


Op het Bemo model van de 616 staat de "Spendenbarometer" nog laag,
Inmiddels is deze in werkelijkheid vol en kan de restauratie van de nr. 1 beginnen!

De kap van 616, met het frame van de 625, ging naar een tijdperk VI modelbaan van een modelbouwer uit mijn omgeving. De 625 "Küblis" met het nieuwe frame rijdt inmiddels op mijn baan rond. 

Met de koop van de "Spenden-Lok" heb ik ook met een klein beetje "Kohle" bijgedragen aan de restauratie van de echte stoomloc nr. 1 "Rhätia".

Een tweede kapwissel vond plaats tussen een gekochte nieuwe 627 "Reichenau-Tamins" en een oude 622 "Arosa" bij een andere modelbouwer uit mijn omgeving.


De Ge 4/4 II 622 "Arosa", nu ook met 3+1 licht.


Ook de interieur nabootsing is weer beter zichtbaar gemaakt.


In 1990 was de G3/4 1 "Rhätia" sinds een jaar weer rijvaardig en is hier in het zonnetje gezet.


Ik wens iedereen een goede zomer toe, doe voorzichtig en blijf gezond!

Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten