zondag 19 april 2020

Stootblok

We kunnen in deze Corona tijd ook niet de hele dag "een frisse neus halen" en dus zijn we maar met z'n allen gaan klussen. Kilometers file voor de bouwmarkten en de afvaldepots.... Ik niet!
Ik klus maar door in schaal 1:87. Deze week twee stootblokken en een afspanmast in elkaar gezet.


Een stootblok met de nadruk op BLOK. Dat was in 1990 aanwezig aan beide einden van het eerste spoor in Filisur. Er waren ooit enkele verticale balken tussen de dwarsliggers geplaatst waartegen weer houten horizontaal bevestigd waren. Om het geheel goed bestand tegen (onbedoelde) stootkrachten te laten zijn was een berg stenen achter het blok gelegd. Deze berg was in de loop der jaren begroeid.

Naast het stootblok aan het eind van de losweg was toen een soort opslagruimte aanwezig waarvan het doel mij niet duidelijk is. Wie het wel weet mag het zeggen! 

Achter het stootblok stond ook nog een oude "Abspannmast", een leuke uitdaging om van messing profieltjes na te bouwen. Voor het centrale kokerprofiel gebruikte ik wel een opgevulde Sommerfeldt H-mast om een betrouwbare afspanning te verkrijgen. Net zoals alle andere Sommerfeldt masten had dit profiel wel een mm slanker mogen zijn.

Een tweede stootblok lag aan de andere zijde van het eerste spoor, nabij hotel Grischuna.


Ook deze heb ik nu alleen nog van Woodlands Turf voorzien. Grasvezels komen later wel.
Naast enkele verontreinigingen is op de foto ook het gat te zien van het uitrijsein. Het sein is nog steeds bij MicroScale. Ik hoop wel dat deze terugkomt..... 

De wissel krijgt nog naast een beschermplaat een nabootsing van een elektrische wisselsteller. Alleen de buitenste twee wissels van het station Filisur waren in 1990 elektrisch op afstand bediend.

Zo lang we thuis zitten zullen er ongetwijfeld meer details worden gemaakt!

Wordt dus weer vervolgd.

Met groet, Jan






Geen opmerkingen:

Een reactie posten