zondag 26 januari 2020

Het grote werk is klaar!



(Foto aanklikken voor een groter beeld)


Nu is de gehele modelbaan in de definitieve vorm gebracht, weliswaar grotendeels nog met een "T45" landschap en met nog niet afgewerkte straten. De losweg moet nog worden aangelegd, het groen is allemaal nog tijdelijk, bovenleiding komt later en ook nog heel veel details. Maar het grote werk is nu gereed, in het vijfde winterseizoen.

In de afgelopen weken is hard gewerkt aan de laatste tunnelingang met omgeving. De ruimte was beperkt. Door achterliggende sporen kon er geen helling gemaakt worden zonder rotsen. Daardoor werd de gipsproductie weer hoog opgevoerd. Ditmaal werden de Woodland mallen weer gebruikt.


Voor het laatst zijn de Woodland gipsmallen gebruikt.

Het tunnelportaal is van Pirovino, model "Bärentritt unten". Ook dit tunnelportaal kwam weer in een boog te staan met 38 cm radius. Dat was weer zeer nauwkeurig inpassen. Daarvoor werd het EW II rijtuig gebruikt, de dakgoten lopen bij dit rijtuig verder door. Het EW II rijtuig is daardoor maatgevend voor al mijn materieel.



Heel weinig speling verdeeld over beide zijden.... Ik weet nu ook waar ik de frees in de tunnelwand moet zetten als er toch iets vastloopt!

Na het op kleur brengen van de rotsen, het aanbrengen van tijdelijk T45 strooisel, het aanbrengen van ballastgrind en het plaatsen van een paar struiken, zijn wat plaatjes gemaakt:
  

Door enkele struiken valt de tunnelingang vanaf het emplacement niet zo op.



Straten en muren krijgen in een volgend seizoen nog een definitieve afwerking.
Een stootjuk ontbreekt ook nog, evenals de bovenleidingdraden.



Twee eindmasten met veel bevestigingspunten.


Er is veel tijd besteed aan de twee eindmasten van de bovenleiding. Aan deze masten worden later meerdere bovenleidingdraden afgespannen. De bevestigingspunten daarvoor zijn nauwkeurig volgens plan uitgemeten en vast gesoldeerd. Hopelijk zonder fouten! Op één mast staat nu een aangepast Brawa 5531 armatuur. Het sein is van MicroScale, de struiken van MBR.

Vanaf nu hoeven geen ingrijpende aanpassingen meer uitgevoerd te worden. Daar ben ik best blij mee. Misschien nog wat extra opstelsporen onderin en volgend seizoen verder met de details!

Tot later, Jan

1 opmerking:

  1. Weer een meesterstuk afgerond Jan. Je mag trots zijn op het resultaat.
    groet
    Mathieu

    BeantwoordenVerwijderen