zondag 9 februari 2020

Klein werk

Buiten stormt het. In afwachting op voorjaarsweer is binnen nog wat klein werk te doen. Allereerst zijn een drietal opstelsporen op het onderste niveau aangelegd en aangesloten.


Drie opstelsporen erbij, aangesloten op het rondlopend spoor op het onderste niveau.
Links het rondlopend spoor, rechts op de achtergrond de keerlus.

Alles met Peco Code 75 rail en voorlopig nog met handbediening. Als ik zin heb worden de eerste twee sporen nog opgenomen in Koploper, zodat treinen uit het onderste schaduwstation door het programma uitgewisseld kunnen worden. Wisselaandrijvingen en decoders zijn al aanwezig.

Op de modelbaan komt steeds meer te staan. Het wordt lastig om daar even een locomotief uit te testen. Als er later bovenleiding hangt ga ik dat helemaal niet meer doen. Het nu aangelegde derde spoor is daarom een test- en programmeerspoor geworden. Hier kan ik de voedingsspanning met tuimelschakelaars kiezen.


Het voorste spoor is nu het test- en programmeerspoor.

Met de tuimelschakelaars boven het programmeerspoor is te kiezen uit:
- V(oeding) of P(programmeren)
- A(naloge) of D(igitale) voeding
Zittend op een klein bankje en met de handregelaar bij de hand is dit lekker comfortabel te doen.

Het eerste test- en programmeerproject zal hier de ombouw zijn van een oude Ge 4/4 II. Die moet een nieuw frame met nieuwe motor en MTC21 decoder krijgen. Het wordt waarschijnlijk een kapwisseling van de oude kap op een nieuwe loc.

Dan wordt er ook nog af en toe gewerkt aan de Website. Nu heb ik de pagina over het computerprogramma Koploper gereed: Computerprogramma Koploper En, dat is nou zo leuk aan dat werk, je vindt dan ook weer zaken die je wilt aanpassen. De lay-out van het "Koploperscherm" is weer gewijzigd en ziet er nu zo uit:


"Integra Domino" lay-out, aanklikken voor vergroting.


De lay-out is in Koploper niet geheel aan "Integra Domino" aan te passen. Ik had de sporen graag gezien met gele blokjes. Dat kan wel, maar dat wordt dan te klein en is moeilijk van afstand te zien. Het blijven daarom voorlopig nog gele en rode lijnen. Ook de gele nummers in de zwarte blokjes zijn klein, maar dat is nog net te lezen. De wissels kunnen niet met wisselende gele "lampjes" worden aangeduid. Ik heb nu een wisselpoot in donkergroen uitgevoerd. Als iemand een oplossing weet hoe in Koploper de "Domino-lampjes" goed weer te geven zijn hoor ik dat graag!


Het complete scherm, alleen dat wat nodig is.

Verder is de modelbaan bezocht door alweer een modelbouwer die gaat starten met een RhB modelbaan. Daar geniet ik van!

Tot een volgende keer, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten