zondag 12 januari 2020

Het laatste tunnelportaal

Buiten waait en regent het, binnen is het prima modelbouwweer. Dus maar eens een start gemaakt met het laatste ruwe werk aan het landschap en een laatste tunnelportaal.

 
2017: De oostzijde van het station met achter de goederentrein een nagenoeg verticale wand.

Ik had achter het rechtergedeelte van stationsemplacement een verticale wand waar nog een rotsformatie moest komen. Er was geen ruimte tussen spoor en wand zodat er ook geen plek was voor bomen en struiken. De wand zou te veel zichtbaar blijven. Omdat er in de werkelijke situatie in Filisur geen sprake was van een wand zou dat te veel afwijkend zijn. Gezien het grote hoogteverschil op mijn modelbaan moest er wel met een wand gewerkt worden, maar liever wat weggewerkt achter groen. Dan maar opschuiven. Dus ging (voor de laatste keer) het mes er weer in:


 
Januari 2020: Er is ruimte gemaakt voor de definitieve vorm van de berghelling.
 
Na het verwijderen van het overtollige Styrodur bleek hoe weinig ruimte beschikbaar was voor een berghelling. Achter het nu zichtbare triplex liggen weer spoortracés. Het hout betekent hier echt "Tot hier en niet verder". Ik denk dat ik met twee niveaus rotsen wel een geloofwaardige helling kan bouwen. Grote struiken boven de gemetselde muur zullen het zicht op de rotsen voor een groot gedeelte wegnemen. Ook in het werkelijke Filisur waren hier grote struiken aanwezig. Daarboven moet bosaanplant het zicht gaan breken. We zullen het gaan zien... Het hoogteverschil tussen de tunnel aan het eind van het emplacement en de tunnel bovenin geeft wel een goed beeld van een werkelijk hoogteverschil bij een keertunnel.
 
Wordt vervolgd, Jan



Geen opmerkingen:

Een reactie posten