dinsdag 15 oktober 2019

Start seizoen 5

 
De jaren vliegen nog steeds voorbij, al weer het 5e winterseizoen. In deze winter ga ik aan het werk boven het station. Dat is best lastig omdat hier met een keukentrapje gewerkt moet worden. De oorspronkelijk geplande mangaten waren te klein om uit te werken en zijn weer dicht gezet.

 
Van 8 tot 16 oktober "Busersatz"!

Op 8 oktober is een start gemaakt met het afwerken van het bovenliggende spoortracé. Maar eerst moest er nog een klein stukje spoor vervangen worden. Zie ook het vorige bericht. De oorspronkelijke Bemo code 100 rail is hier vervangen door code 70 rail. Daarna zijn de spoorstaven met Koemo Rostfarbe roestbruin behandeld waarbij ook de dwarsliggers wat mee kregen.
 
Een volgende stap was het aanbrengen van Koemo Steinmehl (Weg 15) naast het spoor voor de nabootsing van de inspectiepaden. De fijne structuur is erg fraai, maar het verwerken geeft mij telkens problemen. Je kan het beter heel dun aanbrengen. Een te dikke laag kan gaan "zweven" in de lijm en dat krijg je nooit meer goed. Maar ook een niet vlakke ondergrond geeft problemen. Ik had geen vlakke ondergrond en het werd een heel werk om het de paden vlak genoeg te krijgen.

 
Rostfarbe op en Steinmehl naast het spoor, beiden van Koemo.

Daarna kon op de traditionele manier het ballastgrind worden aangebracht. Ik gebruik hiervoor een mengsel van R10 en DN van Koemo, in de verhouding 1:1. Ik lijm het met een houtlijm-watermengsel in de verhouding 1:1 met een beetje afwasmiddel ter ontspanning. Daarna ziet het spoor er al beter uit.

 
Met het voorsein van MicroScale.
 
 
Koemo Ballastgrind, R10 + DN in de verhouding 1:1

Vorige week bracht de post nog twee seinpaaltjes van de Zwitserse fabrikant MicroScale. Voor het station had ik al de uitrijseinen van dit merk, zie het bericht De vier van Filisur
Langs de boven en onder het station liggende vrije spoorbanen waren nog mogelijkheden om andere seinen te plaatsen. De bovenliggende spoorbaan kreeg een voorsein, behorend bij het inrijsein van het station (foto boven). De onderliggende spoorbaan kreeg een inrijsein voor het daarachter liggende schaduwstation. Daarmee zijn de meeste seinbeelden ook op de modelbaan te zien.

Het voorsein wordt door het computerprogramma Koploper aangestuurd. Het inrijsein van het schaduwstation heeft een extra schakeling gekregen.
In het "onder" Filisur gelegen kruisingsstation Alvaneu reden de sneltreinen meestal door en kregen daarvoor de combinatie Freie Fahrt (groen) + Ankündigung Freie Fahrt (dubbel groen) te zien. Dit seinbeeld zou zonder extra schakeling nooit op mijn modelbaan te zien zijn aangezien al mijn treinen in het schaduwstation stoppen en daarvoor de "Warnung" dubbel geel moeten krijgen.
Ik laat voor de sneltreinen altijd de combinatie "Freie Fahrt" tonen. Andere treinen krijgen de combinatie Fahrbegriff 2 ( groen-geel 40 km/uur) + Warnung (dubbel geel) te zien. Deze worden als het ware in Alvaneu aan de kant gezet om een tegenligger te laten passeren. De keuze tussen de twee genoemde seinstanden wordt bepaald door wissels in het schaduwstation.
(Mijn sneltreinen rijden in principe altijd naar de sporen 1 of 2, de anderen naar 3 of 4)


Links: "Freie Fahrt" en rechts: "40 km/uur"+"Halt" verwachten. 

Een advies voor een ieder die op zijn modelbaan nog vrij liggende sporen gaat aanleggen: Kies een voldoende brede ondergrond van hout in het later zichtbare gedeelte om ruimte te hebben voor het plaatsen en vastzetten van seinen (3 cm uit hart spoor) en bovenleidingpalen (3,5 cm uit hart spoor). Daarvoor is 4,5 cm hout uit hart spoor wenselijk.

 
Rechts de nieuwe (grote) struiken van MBR, erg mooi!

Op de plaatjes zijn ook nieuwe bomen en struiken te zien van het merk MBR. Deze zijn nu nog op proef neergezet om te kunnen zien waar wat moet komen te staan. Voor definitieve plaatsing wordt eerst de ondergrond aangepakt. Daarover later meer.

met groet, Jan

1 opmerking:

  1. Een goede tip Jan over de brede ondergrond. Ik heb daarin ook dezelfde fout gemaakt. Maar het is nog te overzien en aan te passen.
    Mooie seinen overigens!

    BeantwoordenVerwijderen