vrijdag 15 februari 2019

Brunnenstube

Stube: Hierbij denk ik eerder aan een kroeg, maar op de internetpagina van het Zwitserse Pirovino wordt een waterreservoir zo genoemd. Ik heb niet het Pirovino-model gebruikt maar de voorzijde van de reservoirs zelf gemaakt:

 
Van de reservoirs is alleen de voorzijde zichtbaar, de rest zit in de berg.

De waterreservoirs waren in Filisur nodig voor de waterkranen in de stoomtijd. Tussen de sporen 2 en 3 stonden drie waterkranen, eentje voor de richting Alvaneu en twee voor de richting Stugl/Stuls. Voor beide richtingen was een reservoir beschikbaar. Het reservoir voor de richting Stugl/Stuls had twee toegangsdeuren en is vermoedelijk een keer vergroot.
(Als ik hier meer over te weten kom zal ik dat hier schrijven)

Later kwam een vierde waterkraan, bij de draaischijf waar de stoomlocomotieven voor de richting Davos gedraaid werden. Deze laatste waterkraan is in 2016 weer in gebruik genomen, compleet met het kleine reservoir op de helling. Bij nostalgische ritten maken stoomlocomotieven hier nu gebruik van. Het reservoir wordt nu na leging automatisch bijgevuld uit het plaatselijke waterleidingnet.

De waterreservoirs hebben dezelfde functie als de in ons land gebruikelijke watertorens. De toren is  in een bergwereld niet nodig!

 
Dit reservoir is sinds oktober 2016 weer in gebruik.

Voor het plaatsen van de reservoirwanden was enig meetwerk noodzakelijk. De wand staat evenwijdig aan het doorgaande spoor en ligt op een daaraan niet evenwijdige helling. Kaasprikkers zijn geen jalonstokken, maar het werkt goed:


Het Styrodur is makkelijk te snijden. De wand met vloer wel waterpas lijmen!


Daarna opvullen met Plastiform, afwerken met tijdelijk groen en er zijn weer twee stukjes Filisur op de baan:




De aankleding met bomen en struiken volgt later.

Met groet,

Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten