donderdag 30 november 2017

Grischuna deel 4

 
Het model op 30 november.
 
Dakwerk! Ik heb onlangs in schaal 1:1 ondervonden dat dit nog niet zo eenvoudig is, in schaal 1:87 zijn de problemen anders, maar niet minder moeilijk. Ik was verwend met het model van het stationsgebouw. Dat heeft messing platen als nabootsing van het zinken dak op de "Postanbau". Mooi strak en dun. Jammer genoeg heeft de leverancier bij het model van het hotel geen messing geleverd. Ik zal het moeten doen met gelaserd karton. Maar eerst iets over de goot:

 
Volgens de handleiding...

 
... en zoals het hoort!

De goot ligt dus binnen het houtwerk. Daarvoor heb ik de kartonnen dakplaten moeten bijsnijden en de spanten moeten aanpassen. De opstaande randen van de dakplaten zijn ook van karton, 1 mm breed en slechts 0,4 mm dik. Bij mij betekent dat loepwerk. Even verkeerd aanraken en de dunne strookjes zijn onherstelbaar beschadigd.

 
Loepwerk
 
Een volgende uitdaging werd de regenpijp. Bijgeleverd zijn metalen staafjes van 1,2 mm dikte. Dat komt overeen met een 110 mm pijp in het echt. Dit keer wilde ik wel de beugels nabootsen waarmee een regenpijp vastzit op de wand. Zeer dunne messing strookjes had ik niet. Ik heb een poging gewaagd met dunne tape en hiervan  strookjes op 0,4 mm breedte afgesneden. Op foto's bleek dat de beugels op 2 m afstand zaten. Op schaal werd dat 22,8 mm. Zie hier de werkwijze en het resultaat:

 
Isolatietape op 0,4 mm afsnijden.

 
De strookjes op de goede afstand op de pijp plakken.

 
Aan de achterzijde aan elkaar drukken en fixeren met een drupje secondelijm. Het overtollige afknippen, de regenpijp schilderen en op de wand plakken, weer met secondelijm.

 
Dit is op dit moment echt mijn limiet in schaal H0 ......
 
 
Het wachten is nu op een messing hoekprofieltje voor de afwerking van de goot. Daarna is het pannendak aan de beurt. Maar daarvoor wacht ik ook nog op onderdelen.

 
Het dak is geschilderd met Vallejo 70.989 (sky grey) en daarna verouderd met Koemo Rostfarbe en enkele vlekjes Vallejo 70.990 (light grey).
 
 
Een ander aangebracht detail zijn de glazen stenen in de bovenhoek achter deze regenpijp.
Ik heb ze nagebootst met matte folie van opbergmapjes en zwarte strookjes tape.
 
Wordt weer vervolgd, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten