donderdag 16 november 2017

Grischuna deel 2

In het voorgaande bericht heb ik laten zien dat de gevels gereed waren, maar nog zonder ramen en deuren. Voor het maken van de ramen moet je even de tijd nemen. Het is grotendeels werken onder de loep en dat vraagt rust. Na twee weken is het nu zo ver, de ramen zitten er in:

 
Alle vensters, deuren en luiken zijn geplaatst.

Alle ramen bestaan uit vijf lagen, een laag venster-"glas" en vier lagen kozijnhout, aan beide zijden van het glas twee lagen. Gelukkig waren de ramen meest per gevel gegroepeerd. De laagdikte is 0,4 mm, sommige spijltjes zijn niet breder dan 0,2 mm! Aanraken betekent verbuigen....
De buitenste lagen worden op elkaar geplakt met spuitlijm en daarna wit geschilderd. Na droging zijn de twee pakketjes op de glasfolie geplakt.

 
Op de bovenste rij vijf laagjes.
Onder rechts twee lagen op elkaar geplakt.
 
 
Met de folie ertussen ontstaat een pakket van vijf lagen.
 
 
Exact op elkaar plakken is hier uiterst belangrijk!

Daarna volgt het uitsnijden van de afzonderlijke vensters. Elke messnede kan tot gevolg hebben dat het dunne hout uitbuigt. Ik heb eerst het materiaal aan één zijde weggesneden om daarna het venster los te snijden.



Uitsnijden van de vensters zonder beschadigingen te veroorzaken. Loepwerk!

De volgende stap is het plaatsen van de kozijnen in de gevelwand. Ik wist nog van vorig jaar (bouw stationsgebouw) dat dit een lastig karwei is. De kozijnen passen naadloos in het MDF, maar elke afwijking geeft wringing en dus beschadiging van de tere houtjes.
Maar het viel dit keer reuze mee! De meesten pasten zuigend in de opening. Slechts een enkele moest wat bijgesneden worden. Op één venster na:

 
Het rechter raam op de onderste rij moet kleiner zijn.....

Een fout in het laserwerk. De meest rechtse van de vier ramen in de "Anbau" moet 1,5 mm minder hoog zijn dan de andere drie. En dat was niet in het kozijnhout verwerkt. Gelukkig was er een stukje tussenuit te snijden. Het folie gaf hier net genoeg stabiliteit.

 
Timmerwerk in 1:87......
 
 
Het kan nog kleiner: slechts 4 mm hoog!

 
En ik kreeg het er nog onbeschadigd in ook.....

Na anderhalve week doorwerken zaten ze erin. Nu nog de luiken. Die waren gelaserd uit rood
gemaakt karton. Uit oude foto's blijkt dat deze bruin moeten zijn. Ik heb nog geen foto met rode luiken gezien! Gisteren de luikjes één voor één uitgesneden, geschuurd en geschilderd. Vanmorgen heb ik ze geplaatst.

 
 
Pas op een macrofoto is te zien waar nog wat bijgewerkt moet worden.
Het blijft mooi werk!
 
In de afgelopen weken heb ik ook het stukje landschap rondom het hotel voorbereid. Samen met het hotel wordt dit een soort diorama dat uitneembaar blijft. Hiermee kan de nog aan te brengen bestrating naadloos tegen de muren worden gelegd en kan ik er later altijd goed bij.

 
 
Bij de entree moet nog een afwerking plaats vinden.
 
 
Ik kan bijna niet wachten met het aanbrengen van de balustraden.
 
 
Het wordt wel wat, ik heb er plezier in!

Een enkele opmerking:

Het hotel wordt zondermeer een prachtige blikvanger en draagt bij aan het herkenbare beeld van de stationsomgeving van Filisur. Maar het model heeft zijn fouten!
Zo zijn afmetingen van enkele ramen en deuren niet juist. Ook bij de plek in de gevel heb ik mijn vraagtekens. Zo laten foto's verschillen zien in het vakwerkgedeelte. Ook was in de werkelijkheid bij een enkel venster de indeling van de spijltjes anders. Dat is jammer, maar eigenlijk alleen maar zichtbaar als je foto's van het echte hotel er naast legt. Ik zit er niet mee.

 
Ten opzichte van het werkelijk hotel in 1990 ontbreken in het vakwerk meerdere balken.

De volgende uitdaging wordt het dak. Dat wijkt af van de werkelijkheid en ik wil dat gaan aanpassen. Meer hierover in een volgend bericht.

Met een groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten