zondag 9 oktober 2016

Het stationsgebouw Filisur van Pirovino, deel 1

Na een jaar lang nadenken dan toch maar de stap gewaagd: De aanschaf van het Pirovino lasercut model van het stationsgebouw Filisur (van voor 2004), artikelnummer 843 600. Na de eerste bouwfase valt mij het bouwpakket wel mee. Het zijn veel, heel veel, kleine onderdelen die volgens een vaste volgorde nauwgezet verlijmd moeten worden. Vooral geen haast hebben en steeds weer goed kijken en nadenken. De nog te monteren vensters zijn erg fijntjes uitgevoerd. Eerder opgedane ervaringen komen nu goed van pas. Een venster opbouwen uit vijf lagen dun materiaal vergt niet alleen een vaste hand maar vooral tijd en rust.

 
Het station in aanbouw. De modelbaan krijgt bij elke toevoeging weer wat meer vorm.

Wat ik wel een nadeel vind is de bepekte handleiding. Alleen de grote lijnen staan aangegeven met daarbij voorbeeldplaatjes. Ik moet toegeven, het essentiële staat erin, maar ik ben meer bezig met nakijken en uitzoeken dan met monteren. In de loop van de tijd zal het minder tijd vergen, als het aantal onderdelen minder wordt....

 
Slechts een deel van alle onderdelen.....

Natuurlijk heb ik het model na de eerste bouwfase op de baan gezet voor een eerste indruk. Nog een paar latjes en dan wordt wat nu gebouwd is geschilderd. Ook daarvoor zijn weer proefstukjes nodig. Het houdt je van de straat!

 
Het model van het in 2004 afgebroken bijgebouw wordt nog aangepast, zie onder.

Het tonen van deze foto's op het Zwitserse Albulamodell forum gaf direct twee reacties:
 
1. Het lage bijgebouw op de bovenstaande foto is in werkelijkheid minder breed. Het deel rechts van de verticale balk in de kopgevel is er niet. Dat is nog makkelijk aan te passen.
2. Het brede, later aan te brengen, deel van het dak dat rust op de uitstaande balk op onderstaande foto steekt te ver over het spoor. Het dak dient een dakpan smaller te zijn. Dat is ook aan te passen, maar lastig in verband met de dunne dakplaat van gips.
 
Weer enkele uitdagingen erbij. Er zullen er ongetwijfeld meer komen!

 

De bodenplaat en het later aan te brengen dak bestaan uit zeer breekbaar gips.
Alle andere onderdelen bestaan uit hout, vaak gelaserd mdf of heel dun fineer.
Ook het houtwerk wordt nog geschilderd.

Nu kan ik ook verder gaan met het bepalen van de definitieve plaatsen van bovenleidingsmasten, perrons, oversteekplaatsen, noem maar op. Ik moet nu kiezen. Alles tegelijk aanpakken gaat niet goed. Voorlopig heeft het station de meeste aandacht.

Wordt vervolgd, Jan

1 opmerking: