zaterdag 22 oktober 2016

Het stationsgebouw Filisur van Pirovino, deel 2



 Een proefstukje perron.
 (de voorzijde van de locomotief vraagt om een nog betere detaillering.....)

Twee weken verder en er komt wat kleur op het station. De meeste tijd ging zitten in het monteren en plaatsen van ramen en kozijnen. De ramen bestaan uit vijf lagen die voor de montage ook nog eens geschilderd moesten worden. De kozijnen en vensterbanken bestaan uit losse balkjes. Het is heerlijk werken met het echte hout.
 

De gevelbekleding van "Holzschindeln" is aan de straatzijde
 door weersinvloeden bijna zwart geworden.

Ik heb wat moeten zoeken naar een goede kleur voor het blanke hout. Uiteindelijk verf ik met Vallero 70.834 "natural woodgrain" en geef het een verdunde wash met Vallero 76.506 "rust". Het resultaat is hier te zien:

 
Aan de perronzijde (op het noorden) is de bekleding veel lichter gebleven.
 
 
De stand van de bouw op 22 oktober

Naast alle aandacht voor het stationsgebouw wordt het ook tijd voor de perrons. Ik heb lang zitten denken hoe ik het asfalt weer kon geven. Ik heb een proefstukje gemaakt.

 
Het proefstukje perronbouw. Afstand hart spoor tot de perronwand: 17 mm.
Ik heb hier wat meer speling gehouden dan in werkelijkheid.

De perrons zijn opgebouwd uit grijs karton, in totaal 3 mm dik. De kantstenen zijn gesneden uit 1 mm grijs karton, 4 mm hoog. Op het proefstukje nog als één strook, later worden dit afzonderlijke bandjes. De bovenste mm tussen de kantstenen vul ik met Koemo "Weg 15" 0-0,15 mm, wat aardig overeenkomt met de werkelijk asfaltsamenstelling op schaal. Langs de kantstenen was in Filisur een rand van afbrokkelend cement aanwezig. Dat is nagebootst door een golvend randje 2 mm foam dat later met een pincet afgebrokkeld is.

 
Het asfalt is nu verschillende malen bijgewerkt en daardoor niet meer vlak genoeg.
De kantstrook wordt later uit afzonderlijke bandjes opgebouwd.
Eén van de lessen uit deze proef: ook de kantstrook afplakken bij afwerken asfalt....

Het gebruikte ballast is van Koemo in de samenstelling 1 deel DN - 1 deel R10.
De gebruikte verf is Heki 7102 "Granit" en Koemo "Rostbraun".

De proef geeft mij voldoende info om de perrons op de baan voor te bereiden.
Ik ben nog aan het nadenken over de rijen stenen die op enkele plekken tegen de spoorstaven gelegd waren. Het golfprofiel van deze stenen is moeilijk na te bootsen. Daarover later meer.

Wordt vervolgd, Jan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten