vrijdag 23 september 2016

Soundinbouw in Bemo RhB G4/5

 
RhB Stoomloc G 4/5 107 boven Bergün. Op de achtergornd het bergdorpje Latsch.

Al sinds Märklin met het digitaal systeem (van Lenz) voor gelijkstroombanen kwam reed ik digitaal. Op dat moment bouwde ik aan een Bemo baan naar het voorbeeld van de Rhätische Bahn. De inbouw van de toen grote decoders was problematisch. Bij de meeste locs moest daarvoor één cabine worden opgeofferd. Weer wat jaren later kwam de eerste sounddecoder. Dat was voor mijn locs helemaal niet te doen. Ik besloot 15 jaar geleden om over te stappen naar normaalspoor H0 en nam (tijdelijk) afscheid van de RhB.

Hoe anders is het nu. De huidige microdecoders kunnen veel meer en zijn zo klein dat ze in elke loc terecht kunnen. Zie ook het bericht Lenz energiebuffer 10490. Bemo levert al weer een tijdje de eerste RhB locs met sound, maar nog geen stoomloc. Na het zien van een filmpje over de inbouw van sound in een Bemo G 4/5 besloot ik het zelf te proberen. Daarom maar eens een G 4/5 aangeschaft, natuurlijk de 107!

 
Het erg mooie model van de G 4/5 107 in 1:87 van Bemo

De firma ESU heeft voor de LokSound micro V4.0 het geluid van de G 4/5 beschikbaar. De microdecoder kan in de tender van de stoomloc. Maar voor de bijgeleverde luidspreker is weinig plek. Vooral als er nog een PowerPack ingebouwd wordt en dat is bij de Bemo G 4/5 wel nodig aangezien het contact met de baan wat gebrekkig is. Nu levert ESU de ultra kleine 50326, een luidspreker met de afmetingen 12x14x5,5 mm. Op het filmpje was deze in de stoomketel voor de motor ingebouwd. De kleine luidspreker heeft niet zo'n fraai geluid als zijn grotere soortgenoten, maar het blijft acceptabel.

 
De ESU luidspreker 50326 past precies in de ketel van de G 4/5. 

De ketel past net over de kleine luidspreker. Wel is een stukje ballastgewicht verwijderd. Dat is niet erg, de loc is grotendeels van metaal en weegt zwaar genoeg. Ik heb decoderdraad gebruikt voor de verbinding met de decoder. Deze dunne draadjes worden over de motor gelegd. Ook hier past de ketel nog overheen. In de tender was het even passen en meten.

 
Hier is zo geen ruimte voor decoder + powerpack.

 
Na een verkleining van het gewicht wel.

In de tender is ruimte verkregen door het kleiner maken van het ballastgewicht. De decoder komt langs één van de zijwanden, de "Powerpack" ligt in het midden. Voorin de tender, boven de draden, is geen ruimte vanwege de diep liggende kolenbak. Het past dus allemaal maar net.

 
De loc voor het terugplaatsen van ketel en kolenbak. 
 
Het op internet aanwezige YouTube filmpje Umbau Dampflok Bemo G 4/5 laat het geluid horen. Dit was het filmpje dat aanleiding gaf voor mijn sounddecoder inbouw. In de film is nog geen "Powerpack" ingebouwd. Mijn dank gaat naar de maker van deze handleiding.
 
Door het mooie weer gebeurt er verder weinig op de baan. Na het aanbrengen van een voorlopige kleur op de ruwbouw is het volgende in voorbereiding:
- Tunnelingangen, rotsen en steenwanden.
- Bovenleidingmasten.
- Perrons en stationsgebouw.
Ik kom de winter wel door!

 
Een stoomtrein op een leeg emplacement.
 Het doet mij denken aan plaatjes uit de tijd van Willem-Jan Holsboer........

 
Wordt vervolgd, Jan 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten