vrijdag 22 februari 2019

Details

Het voorjaar nadert en dan is mijn aandacht steeds minder bij de modelbaan. Deze week was het tijdelijk wat minder fraai weer zodat ik toch wat aan modelbouw heb gedaan. Het zijn kleine details, maar wel essentieel voor een goed gelijkende modelbaan.

Allereerst wisselbeschermplaten, door de Zwitsers "Weichenbleche" genoemd. Swiss Model Rail levert setjes voor verschillende rails. Mat zwart geschilderd en met Koemo Rostfarbe na behandeld ziet dat er zo uit:


Over de wisselstelstang zijn, zoals in Zwitserland gebruikelijk, beschermplaatjes gemonteerd.

 
Artikelnummer: Z-WBA04

De plaatjes zijn voor mij te klein om ze met voetjes afneembaar te maken. Onder de plaathoekjes zit geen hout meer, maar een opening van de wisselaandrijving. Ik heb ze met hobbylijm vastgezet op de kunststof dwarsliggers zodat ze er af te halen zijn als ik de wisselaandrijving of de tongbeweging moet verwijderen.

Dan wat details voor het stationsgebouw. Ik had ze al langer op voorraad, het gebouw staat al weer twee jaar op de baan, maar ik had er nog geen tijd voor genomen.

De geplaatste onderdelen:

Plaatskaartenautomaat (model 1990) van Swiss Model Rail.
Frisdrankenautomaat (grijze uitvoering) van Pirovino.
Afvalbakken (model 1990), ook van Pirovino.
Tafel met krukjes, zelfbouw.
Banken, ook zelfbouw.

 
De "Getränke- u. Warenautomat" is dan eindelijk geplaatst!
Op de foto ook de tafel met krukjes en op de voorgrond een "Abfallkorb".
 
 
Aan de andere zijde de "Billetautomat" tussen de twee banken.

Een maatindicatie: De krukjes zijn slechts 5 mm hoog en breed!


Met groet, Jan

vrijdag 15 februari 2019

Brunnenstube

Stube: Hierbij denk ik eerder aan een kroeg, maar op de internetpagina van het Zwitserse Pirovino wordt een waterreservoir zo genoemd. Ik heb niet het Pirovino-model gebruikt maar de voorzijde van de reservoirs zelf gemaakt:

 
Van de reservoirs is alleen de voorzijde zichtbaar, de rest zit in de berg.

De waterreservoirs waren in Filisur nodig voor de waterkranen in de stoomtijd. Tussen de sporen 2 en 3 stonden drie waterkranen, eentje voor de richting Alvaneu en twee voor de richting Stugl/Stuls. Voor beide richtingen was een reservoir beschikbaar. Het reservoir voor de richting Stugl/Stuls had twee toegangsdeuren en is vermoedelijk een keer vergroot.
(Als ik hier meer over te weten kom zal ik dat hier schrijven)

Later kwam een vierde waterkraan, bij de draaischijf waar de stoomlocomotieven voor de richting Davos gedraaid werden. Deze laatste waterkraan is in 2016 weer in gebruik genomen, compleet met het kleine reservoir op de helling. Bij nostalgische ritten maken stoomlocomotieven hier nu gebruik van. Het reservoir wordt nu na leging automatisch bijgevuld uit het plaatselijke waterleidingnet.

De waterreservoirs hebben dezelfde functie als de in ons land gebruikelijke watertorens. De toren is  in een bergwereld niet nodig!

 
Dit reservoir is sinds oktober 2016 weer in gebruik.

Voor het plaatsen van de reservoirwanden was enig meetwerk noodzakelijk. De wand staat evenwijdig aan het doorgaande spoor en ligt op een daaraan niet evenwijdige helling. Kaasprikkers zijn geen jalonstokken, maar het werkt goed:


Het Styrodur is makkelijk te snijden. De wand met vloer wel waterpas lijmen!


Daarna opvullen met Plastiform, afwerken met tijdelijk groen en er zijn weer twee stukjes Filisur op de baan:




De aankleding met bomen en struiken volgt later.

Met groet,

Jan

zaterdag 2 februari 2019

Bovenleiding, deel 3

In de afgelopen week zijn alle bovenleidingportalen geschilderd. Na vele proefstukjes heb ik besloten lichtgrijs (Revell matt 76) te gebruiken. Dat was een moeilijke keuze. Lichtgrijs lijkt in de lichtrichting van de led spots op de modelbaan te licht. Ik had een nog lichtere kleur gewild, maar dat leek onder de spots wel op wit. Een donkerder kleur dan lichtgrijs wijkt weer sterk af van de werkelijkheid. Haaks op het spotlicht gezien is de kleur Revell 76 niet te licht:

 

Onder één 200 W bouwlamp op afstand wordt het nog beter. Hierbij enkele foto's die gisteren genomen zijn:

 

 

 

 
En dan natuurlijk ook het beeld bij avond. Daarvoor waren de Brawa lampjes gekocht. Deze foto's zijn gemaakt met diafragma 8.0, ISO 80 en 15 sec. belichtingstijd:
 
 

 
Daarmee is het geplande werk voor deze winter gedaan. In de laatste wintermaand ga ik nog wat zaken voorbereiden voor het volgende bouwseizoen: De detaillering van de modelbaan boven het station.
 
Nog twee nagekomen plaatjes van 3 februari 2019. Na alle werkzaamheden zijn de treinen weer gaan rijden. We zien de binnenkomst van trein 4538. Op het perron staan nog melkbussen die meegenomen hadden moeten worden door een eerdere trein richting Davos.
 
 
Een half uur later volgt sneltrein 540. De conducteur van de pendeltrein naar Davos vraagt zich af waar de rangeerder is. Hij is toch niet van plan de bussen zelf in te laden. De stationschef weet meer, maar die heeft nu alleen aandacht voor de vertraagde sneltrein….
 
 
 
Wordt vervolgd, Jan


maandag 28 januari 2019

De muur van Filisur

In Filisur waren (en zijn) twee bovenleidingmasten in een keerwand bevestigd. Waarschijnlijk was  voor een normale fundering geen ruimte beschikbaar. Nu ik met de bovenleidingportalen bezig ben moest deze keerwand er dus ook komen. Daarvoor had ik bij Alpenspoor de resin versie van RhB Mauerplatten van Swiss Model Rail besteld. Die werden een aantal weken geleden geleverd. Het resin is makkelijk op maat te snijden.

 
Voorbeeld en model.

In de muur bevindt zich een onderbreking waar achter (naar ik vermoed) een waterleiding ligt die vroeger gebruikt werd tussen een reservoir boven de muur en enkele waterkranen op het emplacement. De waterkranen staan hier al lang niet meer, maar het reservoir en de onderbreking in de muur zijn er nog steeds. (Nabij de draaischijf is de enige overgebleven waterkraan weer in gebruik genomen, compleet met het daar ook nog aanwezige waterreservoir.)

 
De maststeunen zijn in het resin bevestigd.

Het gele resin is als volgt gekleurd:
1. Inwassen voegen met Heki 6600 (betonkleur)
2. Met miniroller Vallejo 70.875 (beige brown) en 70.871 (leather brown) aanbrengen op de stenen.
3. Enkele stenen aantippen met Vallejo 70.847 (dark sand) en 70.990 (light grey).
4. Plaatselijk wash aanbrengen, Vallejo 76.519 (olive green).

Het hout in de onderbreking is gekleurd met Vallejo 70.872 (chocolate brown) en er is een dry brush aangebracht met Vallejo 70.883 (silvergrey). Het ijzer is geschilderd met Vallejo black en daarna met Koemo Rostbraun.

 
De bomen en het reservoir boven de muur komen later nog.

 
Het gootje voor de muur is afgewerkt met stenen uit dezelfde muurplaten.

 
Het beeld wordt steeds completer.
 
Zo is weer een stukje herkenbaar Filisur aangebracht.
Tot volgend bericht!
 
Jan

zaterdag 12 januari 2019

Bovenleiding, deel 2

"O, dat is zo klein, dat zie je toch niet...."
 
Dat kreeg ik ergens als antwoord op een vraag naar de in mijn ogen wat gebrekkige afwerking van bovenleidingportalen. Nou, ik zag het wel. Daarom probeer ik zo netjes mogelijk te werken. Het kost wat tijd maar het fijne werk geeft veel voldoening.

 
 
En toen was er verlichting op de bovenleiding.
 
Het was mijn bedoeling om in de donkere dagen rond de kerst verlichting op de bovenleiding gereed te hebben, maar dat liep anders. Ik moest wachten op onderdelen. Deze kwamen afgelopen week binnen en nu staan de eerste portalen met aangesloten verlichting op de modelbaan.
 
Aan elk portaal moet nog veel gedaan worden. Daarvoor blijven de portalen voorlopig  afneembaar. Ik heb een eenvoudige houten standaard gemaakt waarin ik elk portaal kan plaatsen. Dat werkt wel zo handig.

 
 
Een eenvoudige standaard voor het werken aan de portalen. Klosjes van 98 mm houden de ligger op de goede hoogte als deze nog niet aan de masten vast zit.

 
De "Gleisfeldleuchten" (Brawa 5531) worden gesoldeerd.
Dit armatuur is wat te groot maar ik heb geen alternatief voor 1990.

 
De bevestigingspunten voor de hangers van de draagkabels worden eerst alleen geklemd. Zo kan de hanger nog verschoven worden.
 

Overtollig soldeer wordt weggeslepen en de kabels van de verlichting worden strak door de liggers en langs de profielen bevestigd.
 
 
De masten worden voorzien van imitatie mastvoeten.
De bestelde messing voetjes van Swiss Model rail waren te vlak. Ik heb ze voorzien van imitatie bouten uit 0,5 mm messing draad.

 
Het verschil tussen het originele voetje rechts en het aangepaste voetje links.

In werkelijkheid hadden de bovenleidingmasten in Filisur in 1990 verschillende types stalen mastvoeten of stond de mast als vanouds direct in de betonvoet. Ik vind de mastvoetjes zoals hier getoond mooi en ga ze op de meeste masten aanbrengen.
 
 
Bevestigingsbeugels van Sommerfeldt (links) en van Swiss Model Rail. Die van Swiss Model Rail zijn bijzonder fijn. Voor de bevestiging van draden onder spanning heb ik echter meer vertrouwen in de wat robuustere "Mastschellen" van Sommerfeldt. Deze zijn ook makkelijker te solderen.
 

 
Het plan 

Het ontwerpen van bovenleiding is ingewikkelder dan bij een sporenplan. De bovenleiding boven een spoor bestaat uit een rijdraad aan een draagkabel. Elke rijdraad loopt tussen twee vaste punten waarvan ten minste één punt is voorzien van een afspaninrichting. De rijdraad kent geen bogen of wissels. Bij elke wissel komt een tweede rijdraad in beeld. Een boog betekent rechte stukken tussen bevestigingspunten aan masten of portalen.
Ik baseer mijn sporenplan en dus ook de bovenleiding op het station Filisur uit 1990. Ik heb het sporenplan aangepast aan mijn beperkte ruimte. Ik kan daardoor ook de bovenleiding niet rechtstreeks overnemen van het voorbeeld. Dat zou toch moeilijk worden. Op de oude voorbeeldfoto's zijn alle draden en bevestigingen niet goed te onderscheiden, maar ik kan de werkelijkheid uit 1990 toch redelijk benaderen.

De rijdraden worden pas in de allerlaatste bouwfase op mijn modelbaan aangebracht. Daar gaan nog jaren overheen. Maar bij het aanbrengen van alle onderdelen op de portalen moet de plek van de rijdraden wel bekend zijn.

Ik gebruik het tekenprogramma AnyRail voor het baanontwerp. Ook het ontwerpen van de bovenleiding gaat hiermee bijzonder gemakkelijk. Boven de rails worden de rijdraden getekend:

Tekeningen aanklikken voor een leesbaar beeld.

 
De rijdraden zijn in rood getekend boven de rails.
 

Zonder de rails in beeld is de loop van de rijdraden beter zichtbaar.
Een rode driehoek geeft een afspaninrichting aan.
 
De portalen en de mastnummers zijn overgenomen van het originele RhB plan van Filisur. Ondanks mijn ingekorte sporenplan blijven wel alle portalen noodzakelijk.
Opvallend is dat de portalen 52-53 en 54-55 ver uit elkaar staan. In werkelijkheid was die afstand nog groter. Met het inkorten van het sporenplan komen de overige portalen nog dichter bij elkaar.
De masten met de nummers 44, 48, 51 en 56 zijn lossen masten die nodig zijn voor het afspannen van rijdraden:

De in de tekst besproken twee afzonderlijke rijdraden.
 
Te zien is dat de masten 44, 51 en 56 de rood ingetekende rijdraad vasthouden op die punten waar deze bij wissels moet afbuigen. Indien het wissel onder een portaal ligt is een extra mast niet nodig. Die afbuigpunten bepalen in grote mate de plek van de meeste portalen! Maar andersom heb ik het wissel in het 5e spoor meer naar rechts gelegd, onder portaal 49-50. De rijdraad moet daardoor wel naar mast 52 doorgeleid worden en niet zoals in werkelijkheid naar mast 49. Ik had dan ook de wisselverbinding beter naar links kunnen verschuiven met het wissel in het 4e spoor onder portaal 45-46. Bij het inkorten van het sporenplan werd helaas niet alles gezien...…. 
 
De op tekening groene rijdraad is een verhaal apart. Na het wissel voor het portaal 49-50 is deze rijdraad niet meer nodig en kan naar een vast punt geleid worden. In werkelijkheid liep een rijdraad vanaf deze wissel wel door over een door mij weggelaten wisselverbinding. Zo komt die kruiswisselverbinding toch nog in beeld. Het vaste punt 54 met afspaninrichting blijft hiermee, zoals in werkelijkheid, wel nodig!
 
Scheidingen in de bovenleiding tussen stroomsecties staan nog niet op de tekening. Voor zover mij bekend bestond het gehele emplacement uit één sectie. Gedeeltes van spoor 1 en gedeeltes voor en in de locloods waren uit te schakelen. Daarvoor komen later aan de masten scheidingsschakelaars en in de kabels isolatoren.
 
In een volgend bericht meer.
 
Tot dan, Jan

 

zaterdag 22 december 2018

Grind aanbrengen

 
Draaischijf en loods van boven gezien na het aanbrengen van het grind.
 
Na het bouwen van draaischijf en loods kon het aangrenzende emplacement van grind worden voorzien. Door de vele wissels in dat gedeelte was dat een omvangrijk werkje. Ook is het voldoende vlak aanbrengen van heel fijn zand tussen de sporen lastig. Het regenachtige weer van de laatste dagen was ideaal om lekker geconcentreerd bezig te zijn.
 
 
De "Rhätia" is voor de gelegenheid nog eens uit de loods gehaald.
 
Vooraf is goed gekeken of al het tussen het spoor noodzakelijke aanwezig was. Kabelgoot afdekkingen en de op bovenstaande foto zichtbare put voor de draaischijf zijn nog aangebracht.
Daarna zijn alle uitneembare zaken verwijderd: loods, draaischijf, bovenleidingmasten en seinpalen. Ook de wisseltongen van de Bemo C70 wissels konden worden uitgenomen, een groot voordeel van deze rails! Daarna is het volgende gedaan:
 

Roestkleur spoorstaven

 
Alle spoorstaven zijn geschilderd met Koemo Rostfarbe.  De Koemo Rostfarbe droogt niet dik op en kan rustig wat over dwarsliggers en railklemmen worden "geknoeid". Een beetje uitstrijken geeft dan een realistisch beeld. De Bemo C70 rails zijn af fabriek al voorzien van een zwarte coating. De Rostfarbe kan hier zo over aangebracht worden.
 
Bij mijn vorige modelbaan moest ik de nikkelzilveren rail eerst met grondverf verven. De zwarte Koemo grondverf kreeg ik echter niet goed hechtend op de spoorstaven. Als alternatief gebruikte ik  "Lasurfarbe" van Heki.
De gecoate Bemo C70 rails, gefabriceerd door Shinohara, worden vanaf dit jaar niet meer gemaakt.
 


 
Het completeren en schilderen van de bovenleidingportalen komt in 2019.
 

Ballastgrind

 
Na droging van de Rostfarbe is Koemo "Schotter" (voor H0) aangebracht. Ik gebruik een mengsel van 1 deel Koemo DN op 1 deel Koemo R10. Het ballastgrind mag niet te hoog worden aangebracht! Dat is bij het eerste deel van het emplacement op een enkele plaats wel gebeurd en dan zie je op een laaggenomen foto in plaats van dwarsliggers alleen maar steentjes. Beter eerst te weinig aanbrengen, bijvullen kan altijd, weghalen is moeilijker.
Ik gebruik voor het ballastgrind een stevig mengsel van 1 deel houtlijm op 1 deel water. Ik wil dat ballastgrind keihard vastzit. Loskomende korrels kunnen schade veroorzaken in de locomotieven. Om de lijm goed tussen de grindkorrels te laten vloeien wordt wat afwasmiddel toegevoegd. Door de lijm niet in het droge grind te laten vallen voorkom je verplaatsing van de grindkorrels. Beter is om via de dwarsliggers de lijm in het grind te laten trekken of via al ingewaterd grind. Veel modelbouwers gebruiken een plantenspuit om het droge grind vooraf te bevochtigen. Ik doe dat beslist niet. Ik wil het ballastgrind precies zo houden als neergelegd. Daar mag geen spuit aan te pas komen! En water spuiten over je modelbaan, dat doe je toch niet?  

Naschrift 15 april 2024: Koemo is gestopt.
 

Fijn materiaal tussen de sporen

 
Tussen de sporen ligt een fijner materiaal waarvoor ik Koemo Weg 15 gebruik (Steinmehl 0 - 0,15 mm). Dat zeer fijne zand vraagt een speciale behandeling. Ik breng het in een dun laagje aan en veeg het droge oppervlak met een papiertje glad. Het lijmmengsel moet hier wel dunner zijn, zeker 2 delen water op 1 deel lijm, anders trekt de lijm niet in het fijne zand en wordt het een puinhoop. Dat heb ik bij het maken van de perrons ondervonden. Dun aanbrengen, met sterk verdunde dunne houtlijm en met voldoende afwasmiddel werken! Eventuele zeepbellen wel direct doorprikken zodat je daar later niets meer van ziet.
Dan rest de vraag: eerst het ballastgrind of eerst het zand? Ik heb het grind eerst aangebracht en een dag later het zand. Ik had daardoor meer moeite met het vlak afwerken van het zand, maar kon het zand nu wel op de goede hoogte afwerken. Op de vrije baan ligt dat anders en breng ik eerst het zand aan.
 



 
Dat beetje groene "turf" van Woodland is nog in het vochtige grind gestrooid.
 

Afwerken

 
Daarna verkeerd zittende grindkorreltjes weg peuteren en plaatselijk wat grind bijvullen en weer inlijmen. Zo kan je het net zo maken als je wilt. Daarna kan alles weer teruggeplaatst worden.
 
 
 
Ook de wisselstellers staan er nog niet, nog steeds veel werk te doen!
 

 Ik wens alle lezers fijne feestdagen en een heel goed 2019!

 
Tot in het nieuwe jaar,
 
Jan

zaterdag 15 december 2018

Lokremise Filisur en Peco draaischijf, deel 3

Macro opnames laten vaak te veel zien, vooral in de kleine schaal 1:87, maar deze wil ik u niet onthouden:

 
De lage winterzon geeft een onverwacht plaatje.

In de afgelopen week zijn messing details aangebracht aan draaischijf en loods. Ik heb geen speciaal gereedschap om kleine messing onderdelen, vaak kleiner dan 1 mm, aan te pakken. Er is dan ook menig onderdeel uit de pincet de kamer in geschoten en uiteindelijk in de stofzuiger beland. Maar oefening baart kunst en draaischijf en loods zijn voorzien.

 
De aangepaste Peco draaischijf is gereed.
 
 
Ook de loods is klaar voor inbouw.
 
In de week daarvoor zijn rotsen in de wand achter de loods geplaatst. Om daarvoor ruimte te krijgen is een gedeelte tussenwand teruggezet. Ik had nog 2 cm over, dat bleek net genoeg.

 
Draaischijf en loods komen bijna op een verdekt spoor te liggen.

 
Eenmalig een doorkijkje "naar buiten".

Het nu ontstane beeld geeft natuurlijk niet de werkelijke situatie uit Filisur weer. Door de beperkte ruimte staat alles te dicht op elkaar. Ook de kleine draaischijf werkt hier niet aan mee. Maar vanaf enige afstand gezien ontstaat een aanvaardbaar beeld.

 
Zo, die staan! Nu nog het terrein afwerken.

 
Vanaf het perron gezien toch heel herkenbaar.

Met drie tunnelingangen is het wat teveel "gatenkaas". Hier zullen struiken en boompjes het zicht op enkele ingangen weg moeten nemen. (ter indicatie zijn tijdelijke kartonnen tunnelportalen neergezet)

 
Nog veel te doen!
 
 
Wordt vervolgd,

Jan