dinsdag 5 juli 2016

De huisjes van Grevasalvas

Geen bouwverslag maar een berichtje uit ons bezoek in 2016 aan Graubünden.

Veel modelbouwers hebben de fraaie Engadiner huisjes van Kibri op hun RhB modelbaan staan, naar het voorbeeld van werkelijke huisjes in Grevasalvas. Op mijn vorige RhB baan had ik deze huisjes ook. In de jaren negentig wandelde ik daarom al eens naar Grevasalvas. In deze zomer kwamen wij er weer langs.

 
Het schitterend gelegen dorpje Grevasalvas.
 
De kleine nederzetting Grevasalvas ligt op de flank van de Piz Grevasalvas, noordelijk van de Silsersee (Lej da Segl) en ca. 20 km ten zuidoosten van St. Moritz. Bergwandelaars kunnen hier een mooie wandeltocht maken tussen de Malojapass en Sils. Geoefende bergwandelaars dalen soms af vanaf de Julierpass. Zonder zware bergschoenen is Grevasalvas ook vanaf de hoofdweg bij de Silsersee makkelijk te bereiken. De Postauto (lijn 4) rijdt elk uur tussen het treinstation in St. Moritz, Sils en de Malojapass.

 
Met een beetje geluk kom je een Murmeltier tegen (foto aanklikken).
  
Van de Kibri modellen staan drie huizen in Grevasalvas. De huizen staan dicht op elkaar. Voor een realistisch beeld is dit ook op de modelbaan na te bootsen. De huizen met de Kibri nummers 38809 en 38810 zijn zelfs met een doorlopend dak met elkaar verbonden.

 
Alle huizen staan dicht op elkaar.
 
 
Voorbeeld van Kibri 38110

 
en van Kibri 38809.

 
Het dak loopt door.

 
Aan de buitenrand staat het voorbeeld van Kibri 38812.
Hier ook één van de vele Stadel zoals Kibri 38814.

Kibri huisje 38811 staat in het iets verder en hogerop gelegen Blaunca. Het valt mij op dat de al tientallen jaren oude Kibri modellen heel goed het voorbeeld weergeven. Al zal hier en daar wat bijwerken de modelhuisjes nog mooier maken.

 
Het voorbeeld van Kibri 38811 staat in Blaunca aan een klein beekje.

Ik zal op mijn huidige modelbaan de huisjes niet meer plaatsen. Filisur ligt niet in het Engadin. Maar ik wil jullie deze foto's niet onthouden.

Met groet, Jan

zondag 6 maart 2016

Afsluiting van vijf maanden modelbouw

De dagen worden langer en de zon merkbaar warmer. Na een winter modelbouw verlang ik weer naar het buiten zijn. Binnen is vijf maanden gebouwd aan een nieuwe modelbaan. Spoortechnisch is de baan nu klaar. Volgend winterseizoen ga ik verder met het landschap. 
 

Het station boven het dorp Filisur in het landschap dat ik ook voor de modelbaan in gedachten heb.

Na twintig jaar opnieuw een H0m baan bouwen was niet alleen maar een herhaling. De in de jaren negentig opgedane ervaring kwam wel goed van pas bij het leggen van de rails. Veel andere zaken waren nieuw. Betere en kleinere lokdecoders en andere elektronica, een fantastisch computerprogramma, mooiere seinpalen, noem maar op. Veel tijd ging zitten in het uitzoeken van nieuwe technieken. Ook bij de aanleg van het landschap zal dat zo zijn. Ik kijk daar nu al weer naar uit. Ik sluit dit seizoen af met enkele plaatjes van een treinkruising naar voorbeeld van de werkelijke treinkruising in Filisur in de jaren negentig.

De foto's zijn natuurlijk in scene gezet. Het computerprogramma Koploper voert deze treinkruising op de hier beschreven wijze wel feilloos uit, precies naar het werkelijke voorbeeld.


Vanuit de richting Tiefencastel klimt een sneltrein over het nog enkelsporige baanvak omhoog en arriveert in Filisur op spoor 2.

(Rechts achter is de kuil voor de toekomstige draaischijf te zien. Ten opzichte van het grote voorbeeld komt de draaischijf dichter op de hoofdsporen te liggen en daardoor vervalt hier een uithaalspoortje.)


Als de op spoor 2 binnengekomen trein gereed is voor vertrek komt uit tegenovergestelde richting de tegentrein binnen op spoor 3.

 
Later komt aan de rechterzijde het stationsgebouw. Passagiers dienen aan die zijde in en uit te stappen. De trein op spoor 2 moet daarom direct vertrekken.

 
  Nog voor de tegentrein stilstaat krijgt de trein op spoor 2 al een groen licht en begint met de klim in de richting Bergün. (in scene gezet, daarbij vergeten het wissel om te leggen....)
 
 
Enige minuten later kan ook de dalwaarts rijdende sneltrein vertrekken en kunnen vanuit het stationsgebouw reizigers in de aansluitende trein naar Davos stappen.


Als laatste vertrekt de op spoor 4 gereedstaande pendeltrein in de richting Davos.

Ik zal zeker nog wat gaan proefrijden en mogelijk ook aanpassen maar ik zal geen nieuwe zaken gaan opstarten. Dat komt weer in september. Daarna weer een nieuw bericht!

Ik wens alle lezers daarom nu al een goed zomerseizoen toe.

Jan.

maandag 22 februari 2016

De vier van Filisur

De ruwbouw van de modelbaan is gereed. Het "houten" landschap is dicht op enkele stroken na. Hier en daar komt nog een strookje karton. Onder dit bericht nog een foto van de huidige stand.


Ik ben nu vooral bezig met het uittesten en verder invullen van het computerprogramma Koploper. Een nieuwe uitdaging is het correct laten werken van de deze maand ontvangen seinpaaltjes van het Zwitserse merk MicroScale. De seinen zijn handgemaakt. Het station van Filisur kent op het emplacement gelukkig slechts vier seinpalen. De kosten zijn daardoor te overzien.

 
"De vier van Filisur"

Het programma Koploper koppelt gewoonlijk een sein aan een blok. Koploper stuurt de treinen van blok naar blok en laat de bijbehorende seinen daarop reageren. In een standaard station heeft elk vertrekspoor een sein, nog voor de wissel(s). In Filisur staan de seinen in de drie richtingen achter de wisselstraat. Het zijn groepsuitrijseinen en kunnen voor elk vertrekspoor van toepassing zijn. Ook deze seinen zijn door Koploper goed te schakelen. Het sein is in te voeren als rangeersein en aan de wisselstraat te koppelen. Het sein toont groen bij een ingestelde rijweg en valt weer op rood bij de eerste bezetmelding na de wisselstraat. Het werkt perfect.

 
De stekkerverbinding maakt het seintje makkelijk uitneembaar.

Een bijzonder signaal is het Räumungssignal, een wit diagonaal kruis. Dat sein geeft aan dat het betreffende spoor "geruimd" moet worden omdat er een treinbeweging verwacht wordt.
Het is geen rangeersein dat gekoppeld wordt aan wisselstraten. Het is slechts een visueel sein en heeft maar een beperkte waarde voor de beveiliging. Op de meeste plaatsen zijn deze seinen verwijderd. In Filisur stonden ze nog tot 2004.

Het is mij tot op heden niet duidelijk hoe deze seinen aangestuurd worden. Er is in de literatuur sprake van twee mogelijkheden:
1. Het sein toont automatisch het witte kruis bij een ingestelde rijweg.
2. De stationsbeambte stelt het sein handmatig.
Ik denk dat in Filisur mogelijkheid 1 van toepassing was. Ik heb op mijn modelbaan mogelijkheid 2 toegepast:

Het Räumungssignal licht op als ik handmatig een schakelaar op het bedieningspaneeltje omzet. Bij gedoofd sein krijgt Koploper een signaal via een eveneens aan de schakelaar gekoppelde bezetmelderuitgang. Met een speciale actie in Koploper blokkeert het programma dan de mogelijkheid om een rijweg in te stellen. Ik kan zo de treinbewegingen naar en van het station in de betreffende richting onderbreken en het rangeren op het station is daarmee ook beveiligd.

 
Het Räumungssignal voor de richting Davos geeft aan dat een treinbeweging te verwachten is.
In dit geval een vertrekkende trein, het uitrijsein toont "Freie Fahrt".

Een ander sein aan de mooie MicroScale mastjes is het sein voor de "Abfahrerlaubnis". Het is een klein seinbeeld van twee lampjes, wit en groen. Het heeft mij even tijd gekost om een oplossing te vinden voor een goede werking van dit vertreksignaal in Koploper. Het sein wordt namelijk niet direct getoond bij een groen seinbeeld, maar door een druk op de knop, door de stationsbeambte. Vergelijk het vroegere "spiegel-ei". De trein vertrekt dus niet direct bij een groen uitrijsein, maar pas na het verkrijgen van "Abfahrerlaubnis". Het sein wordt alleen bij personentreinen gebruikt. Goederentreinen mogen wel direct vertrekken.

Ik laat in Koploper een speciale actie werken als een personentrein in een betreffende richting groen licht krijgt voor vertrek. Die speciale actie laat een decoder schakelen die het sein Abfahrerlaubnis laat branden. Maar, en daar zit de truc, met een andere in Koploper ingevoerde vertraging als bij de vertrekkende trein. Ik geef het treintype personentrein 7 seconden vertraging voordat deze werkelijk gaat rijden na het instellen van de rijweg. Ik geef de speciale actie 5 seconden vertraging voor het tonen van de Abfahrerlaubnis. In eerste instantie had ik meer vertraging ingesteld, maar dat duurde te lang. Bij het kruisen van de sneltreinen moet de eerste trein (spoor 2) direct weg na binnenkomst van de tweede (spoor 3).


Links: het Räumungssignal (wit kruis) brandt, er kan een trein verwacht worden.
Midden: De rijweg is ingesteld, het sein toont groen licht (Freie Fahrt).
Rechts: Kort daarna wordt de Abfahrerlaubnis gegeven waarna de trein pas daadwerkelijk wegrijdt.

Na passage van de eerste bezetmelder na het sein valt het seinbeeld terug op rood (Halt).

Door de beperkte ruimte wijkt de situatie op mijn modelbaan af van de werkelijkheid in Filisur (situatie van voor 2004). De seinen zijn wel naar het werkelijke voorbeeld.
Ze geven weer een stukje Filisur-gevoel!

Ik heb dit verhaal geschreven na het bestuderen van informatie op het internet, waaronder het Zwitserse Signalhandbuch 2010. Als iemand aanvullende informatie kan geven, of mogelijk een verbetering weet van wat hier geschreven is, hoor ik dat graag.

 
Tijdens werk aan de baan worden de seinpaaltjes nog zorgvuldig opgeborgen.

 
Een houten landschap, volgend jaar groen!
 
Na de zomer begin ik met het aanbrengen van het definitieve landschap.

Wordt vervolgd, Jan

zondag 31 januari 2016

Mader tunnelbovenleiding

Bij het ontwerpen van de modelbaan heb ik geprobeerd om ook op de niet zichtbare gedeeltes zoveel mogelijk ruimte boven de sporen te houden. De treinen kunnen dan zonder bovenleiding en met opstaande pantograaf rond rijden. Maar dat lukt nooit op elke plek. Nabij de tunnelingangen moet in ieder geval tunnelbovenleiding komen. Daarnaast kent de baan nog twee andere krappe gedeeltes.

 
Mader tunnelbovenleidingmastje nr. 26.

Op mijn vorige RhB modelbaan had ik al tunnelbovenleidingmastjes van Mader. Deze Zwitserse firma maakt tunnelbovenleiding voor emplacementen en voor enkelsporige lijnen. Ik kwam op Google met de zoekopdacht Tunneloberleitung niet verder dan een enkele Zwitserse leverancier. Pas bij het zoeken onder tunnelbovenleiding zag ik dat Keuterman in Borne Mader importeert. Keuterman-Mader-tunnelbovenleiding Via de mail waren de mastjes gauw besteld en geleverd. De mastjes met het nummer 26 zijn voor H0m en hebben twee gleuven voor aan te brengen spoorstaven als leidingrail. Ik heb daarvoor de goedkope flexrail van Piko gebruikt.


Vrije ruimte in de hoogte.


 
Vrije hoogte 85 mm: Net genoeg, hier geen tunnelbovenleiding.

Allereerst is gekeken waar ruimte genoeg is. Ik heb 85 mm vrije hoogte nodig. Rond rijden met een loc is natuurlijk ook mogelijk, maar dat heeft een risico...... Met een blokje hout is het wat veiliger.

 
Voor één mastje is ruimte gefreesd in het "plafond".
 
Voor normale plaatsing van de mastjes moet 70 mm boven de spoorstaaf beschikbaar zijn.
 
 
De leidingrail dient boven de eerder getoonde hoogte van 85 mm te beginnen.
 
De pantograaf wordt opgevangen door de eerste mast hoger te plaatsen. Je kan daarvoor ook een groter H0 mastje nr 12 kunnen gebruiken.
 
 
De maat van 55 mm geeft nog genoeg speling voor de pantograaf.
 
Minimaal is 61 mm boven de spoorstaaf nodig (55 mm tussen spoorstaaf en leiding). De mastjes zijn dan verdiept geplaatst. Met een malletje wordt de leiding precies boven de rails geplaatst. Daarna is de leidingrail aan de mastjes vastgezet door solderen of  op moeilijk toegankelijke plekken met secondelijm.
 
 
Vrije ruimte in de breedte.
 
 
Niet alles ging goed. Na het dichtmaken van de baan bleek dat ik op één plek onvoldoende gemeten had. Wagens raakten de wand en een enkele ontspoorde. Hier kon het 5,6 mm dikke hechthout gelukkig nog gemakkelijk verwijderd worden. Er komt een nieuw wandje tegen het resterende hout.
 
 
Te krap gemeten, het hout moest er weer uit.....

Bemo geeft aan dat hun rails op 46 mm tussenafstand gelegd moet worden. Je zou dan denken dat 23 mm vrije ruimte aan beide zijden genoeg is. Dat is in bogen beslist niet het geval! Ik pas minimaal 25 mm toe bij een boogstraal van 37,6 cm. Dat is voldoende voor EWI/II rijtuigen. Wellicht dat er andere wagens zijn waarvoor meer ruimte nodig is. Die kunnen dan niet op mijn baan rijden.
 
Wordt vervolgd, Jan

maandag 25 januari 2016

Stationsglocken Filisur op AVT MP3 Sound module

 
Op de modelbaan is de achterwand geplaatst, nu nog hemelsblauw afwerken.


De AVT MP3 Sound module serie 100

Wie ooit eens in Filisur bij het station heeft gewacht heeft ongetwijfeld de Stationsglocken gehoord. Deze kondigen telkens een trein aan. Voor elke richting een andere toon en er staan er dus drie. Het geluid is heel kenmerkend voor Filisur en het is voor mij dus een must op de modelbaan.

Op mijn vorige RhB modelbaan had ik daarvoor een geluidmodule 30003 van D+R. Die module wilde ik graag weer hebben maar deze is al jaren niet meer verkrijgbaar. Dus maar op zoek naar een alternatief. Die vond ik in een bericht op de site van Beneluxspoor. De firma AVTproducts maakt een MP3 Soundmodule in een enkele en een driedubbele uitvoering. Die laatste heb ik besteld en uitgeprobeerd. En met succes. Hun site: AVTproducts

 
De soundmodule met de drie luidsprekers onder de baan.
Later komen de luidsprekers bij of in het stationsgebouw.
(De letters A,W en S heb ik er zelf op geschreven)

De module heeft een USB aansluiting per element om geluid te laden. Eén van deze aansluitingen is voldoende voor de stroomvoorziening onder de baan. Je kan met een drukknop het geluid oproepen, maar op mijn baan moet de trein dat doen. Ik had daarvoor nog een 25 jaar oude Märklin K87 decoder liggen. Het computerprogramma Koploper schakelt nu het geluid in als er een rijweg naar Filisur wordt ingesteld.


Geluid downloaden en aanpassen

Voor een goed effect is een mooi geluid noodzakelijk. Op de site www.schmalspurbahn.ch kan je de geluiden van de Stationsglocken in Filisur als WAV bestand laden. In die geluiden zitten wel wat zwakke fragmenten. Die heb ik er uit gehaald met het programma WavePad van NCH. Heerlijk knippen en plakken in het geluidsbestand. Daarna heb ik het bestand omgezet van WAV naar MP3 met het programma Switch van dezelfde fabrikant. Van beide programma's was een demoversie zonder kosten te downloaden, maar (naar later bleek) voor slechts eenmalig gebruik. Een ander bruikbaar programma is dat van Audacity.

 
Het WavePad-scherm met het geluid van een aankondiging voor een trein uit de richting Stugl-Stuls.

De geluiden heb ik op OneDrive gezet.
U vindt de links op mijn website in de pagina: RhB-Modelbaan-Stationsklokken Filisur


Programmeren Märklin K87 decoder met Lenz handregelaar LH100

De oude Märklin K87 decoder (gemaakt door Lenz!) kan niet op de nu gebruikelijke manier van een adres worden voorzien. Gelukkig heb ik op internet nog een door Lenz zelf aangedragen methode gevonden:
1. Decoder openschroeven en programmeerknopje verwijderen. (niet meer terugplaatsen, de knop verwijderd bij aanraken het geprogrammeerde adres) Daarna decoder weer sluiten.
2. Decoder verbinden met de programmeerspooraansluiting van de Lenz centrale.
3. Dan op de LH100 het adres programmeren:  toets F8, kies voor REG, kies het getal 1 (REG 1), en het gewenste adres van de decoder, bv 135 (REG 1 135) gevolgd door ENTER.
Dan volgt een te negeren foutmelding. Gewoon ESC drukken en de decoder doet het goed.

De adressen: Decoderuitgangen 1-4 adres 129; 5-8: 130; 9-12: 131, etc. Voor de uitgangen 25-28 had ik dus adres 135 nodig.


De voortgang in de baanbouw

Het hout voor de achterwand is geplaatst en langzaam wordt de baan dicht gemaakt. Het landschap komt volgende winter.

 
Een totaaloverzicht.
Links onder op de baan een paneeltje voor de handgeschakelde wissels, rangeerseinen en vertreksignalen. Daarover later een keer meer.
 
 
Ook achter de baan blijven de sporen goed toegankelijk.

 
Nog daglicht "im Schattenbahnhof", de baan is nog niet dicht!
 
 
Boven de locomotief is nog een rond lopend traject te zien (met Mader tunnelbovenleiding). Ook dat traject verdwijnt nog achter het hout.
 
 
Wordt vervolgd, Jan
 

 

zaterdag 16 januari 2016

Koploper en Lenz LAN/USB - Interface

 

Werken aan de baan.
 
Beste lezers,

De afgelopen weken stonden, voor wat de hobby betreft, in het teken van de automatisering van de modelbaan. Zelden ben ik hier zo intensief mee bezig geweest. "Het lijkt wel werk" zei mijn vrouw.

Het is niet de eerste keer dat ik dit doe. Al vanaf de jaren negentig had ik een digitale modelbaan. Eerst met Märklin Digital hardware en met een zelf geschreven programma in GW-Basic op een MS-DOS computer. Toen nog zonder muis, maar wel met een beeldscherm waarop ik de treinen kon volgen. Netjes optrekken en afremmen kon ook al. Ik was begonnen met een zelfde idee van waaruit Paul Haagsma later zijn programma Koploper bouwde. Site: Pahasoft Na het verschijnen van Windows kon ik niet verder. Dankzij Koploper kon ik weer een zelfde opzet maken. Bernd Lenz had de hardware voor Märklin Digital ontwikkeld en was inmiddels onder eigen naam verder gegaan met Digital Plus. Site: Digital-plus

Ik heb jaren genoten van die combinatie Lenz - Koploper. Zonder problemen. Het was voor mij dan ook duidelijk dat op de nieuwe baan dezelfde combinatie moest komen. Maar er was één verschil. De oude interface LI100 communiceerde met de computer via de seriële poort. En die zijn nu niet meer aanwezig op een laptop. USB is al weer jaren het toverwoord. Lenz ontwikkelde een LAN/USB interface voor een softwarematige seriële poort. Koploper zou zo met de USB poort moeten werken. Echter........

 
Testen en nog eens testen....

Lenz LAN/USB interface met USB poort

Na het bouwen van de baan en het aansluiten van de wissels volgde een eerste test. Het ging goed. Daarna werden de bezetmelders aangesloten en in het programma Koploper ingevuld. Het programma deed het..... tot na enige tijd geen bezetmelding meer geregistreerd werd. Ook bij het afsluiten kwamen vreemde foutmeldingen. Wat ik ook probeerde, er was geen verbetering in te krijgen. Nogmaals het geheel volgens het boekje geïnstalleerd op een tweede laptop. Weer met hetzelfde resultaat. De moed zonk mij in de schoenen. Had ik maar de oude interface terug!

Conclusie:  De USB poort is met gebruik van de bijgeleverde Lenz driver bij mij niet te gebruiken. Anderen hebben andere drivers geïnstalleerd, wel met goed resultaat. Dat heb ik nog niet getest.

 
Na deze sessie absoluut even rust nodig!

Lenz LAN/USB interface met LAN poort

Ik had gelezen dat Koploper niet werkt met gebruik van de LAN poort. Maar ik zag op internet ook de volgende pagina: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4038

Tegen alle berichten in zou Koploper dus ook werken met de LAN (Ethernet-)poort. Daarvoor moet wel een apart programma gedownload worden. Dat lukte en Koploper functioneert als vanouds!

Voor wie ook de LAN poort wil gebruiken: Volg de handleiding in de bovenstaande link uit het Koploperforum en vul de gegevens van de ethernetverbinding in zoals in de handleiding van de Lenz voor de LAN/USB interface beschreven.

Het huidige systeem via de LAN poort heeft als nadeel dat, voor het opstarten van Koploper, eerst softwarematig een COM poort voor de ethernetverbinding ingesteld moet worden. Maar dat kan met één klik op de groene knop "Create COM" in het volgende scherm. Op het scherm verschijnt achter LAN Status: "connected". Daarna is Koploper op te starten en doet het als vanouds.

Conclusie: De LAN poort werkt goed, maar wel via extra te starten software. De extra software betekent wel meer energieverbruik, een voldoende zware processor is vereist.

 
Voor opstarten Koploper eerst verbinding maken


Lenz LI100 Interface met seriële poort

Later kreeg ik ook een oude Interface LI100 binnen. Deze heb ik ook direct uitgetest op de homecomputer met Windows 10 en ook dat functioneert. Die houd ik achter de hand voor als het alsnog mis gaat. Bij die oude interface is dus wel een computer met seriële poort nodig en die staat bij mij aan de andere zijde van de kamer.

Conclusie: De oude (niet meer leverbare) LI100 werkt ook onder Windows 10, maar alleen met een seriële poort op de computer.

Zie ook mijn bericht van 11 juni 2017: Na twee winters toch terug naar een seriële poort.


Groeps(uitrij)sein

Dan nog iets wetenswaardigs (voor Koploper gebruikers): De seinen staan in Koploper standaard in de blokken. Een groepsuitrijsein, zoals in Duitsland en Zwitserland veel voorkomend, is niet in Koploper opgenomen. Maar het is wel mogelijk om een sein aan een wisselstraat te koppelen. Door dit sein in elke naar de betreffende richting leidende wisselstraten te zetten wordt het beoogde effect bereikt. Op mijn baan werkt het:

Op spoor 2 van Filisur staat sneltrein met loc 617 te wachten op de tegentrein met de 619. Het sein voor de tegentrein staat op groen (wel links van baan, het is Zwitserland). Klik op de afbeelding voor een groter en leesbaar formaat:

 
de rijweg van 21 naar 3 is ingelegd 

Na binnenkomst van de 619 kan de 617 vertrekken. Het groepsuitrijsein na de wisselstraat staat op groen, ook hier weer links van de baan:

 
vanaf spoor 2 kan de trein vertrekken

De eerst volgende stap is de plaatsing van de echte seinen op de baan. Hiervoor heb ik een bestelling gedaan bij MicroScale in Zwitserland. Site: MicroScale Models Eén van de weinige die de echte seinen van Filisur bouwt. Daarover meer in een volgend verhaal.

Wordt vervolgd, Jan

woensdag 30 december 2015

Lenz energiebuffer 10490

Eerst de stand van vandaag:

De hoofdlijn is nu geheel berijdbaar en het proefrijden is begonnen. Alle rails zijn nog niet gelegd.
Van de railbouw resten nog twee stationssporen en de aftakking in de richting Davos.

 
Ge 4/4 II 617 rijdt met sneltrein bergafwaarts richting station. In het station wacht de tegentrein.

 
Na binnenkomst is de tegentrein (met de 619) vertrokken en laat zich even later nog één keer zien.


De Lenz energie buffer Power 1, artikelnr. 10490:

Op het station van Filisur stond altijd een rangeerlocje gestationeerd, de Te 2/2 71.
Dat karakteristieke voertuig mag natuurlijk niet ontbreken. Het locje heeft slechts twee assen heeft en is erg licht. Daardoor is het contact met de rails slecht. Bij een beetje vuile rails stopt het locje onmiddellijk en van ontspannen rijden is geen sprake meer.
Op mijn vorige spoor 0 baan waren de Lenz locomotieven allemaal voorzien van energiebuffers. Bij een stroomonderbreking reed de betreffende loc gewoon door. Ook de tweeassers. Dat wil ik natuurlijk ook op mijn H0m baan. Maar waar laat je de relatief grote accu (condensator) in de kleine H0m locs? Bij sommige locs kan ruimte gemaakt worden tussen de draaistellen door freeswerk aan het locframe. Bij de Te 2/2 71 gaat dat natuurlijk niet. Dan maar een andere oplossing geprobeerd:

 
Lenz decoder en energiebuffer passen precies in de kist.

Het locje heeft een bordes waar een kist kan staan. Die kist is misschien wat gezocht, maar onmogelijk is het niet, ook niet in werkelijkheid. Door hier gebruik van te maken blijft het vrije zicht door het machinistenhuis behouden. Het accuutje past daar ook niet in. De eveneens geplaatste (en noodzakelijke) decoder is de Lenz Gold Mini. De Gold Mini heeft soldeerpunten om de energiebuffer aan te sluiten. Dat soldeerwerk was voor mij de uiterste grens! Alleen met een loep kon ik op het decodertje solderen, maar het is gelukt.

 
Slechts 6 cm lang, maar nu wel perfect rijdend!

Het locje rijdt nu zonder problemen door alle wisselstraten op het emplacement. Over een stroomloos gezet gedeelte rijdt het locje bij normale rangeersnelheid 12 cm door voor dat hij stopt. Proef geslaagd, al zullen er altijd wel zijn die de kist op het bordes maar niets vinden....

Tot slot nog een beeld van de "achtbaan in de berg". Alles blijft nog open tot dat de proefperiode voorbij is. Daarna wordt het landschap aangebracht. Maar dat zal wel eind 2016 worden!

 
Proefrijden "in de berg"


Tot in het nieuwe jaar! Jan