zondag 1 november 2020

Achtergrondgeluiden

Ik heb in mijn vorige berichten al geschreven over Velleman geluidsmodules. Inmiddels is alles aangesloten en het functioneert ook nog. Er zijn hier en daarna nog wat opstartproblemen, maar ik heb toch al een filmpje gemaakt om jullie een indruk te geven. Let niet op de kwaliteit van het filmpje. Het is gemaakt met mijn fotocamera die wel prachtige foto's oplevert maar een film van niets. Dus de video maar niet op volledig scherm zetten!

(Op 27 november 2021 is een nieuwe en betere film gemaakt: RhB 1:87 Morning Trains Filisur 1990 )

Dat de stationsomroep soms nauwelijks te verstaan is is heel realistisch! Het zijn dan ook originele omroepberichten, gefilterd uit diverse YouTube filmpjes rond 1990. Ik zoek nog een "Ansage" uit Filisur rond 1990 voor de Bernina Express richting Samedan, Pontresina und Tirano.

De Youtube video "Modelbaan achtergrondgeluiden Filisur"

De omroepen komen van de Velleman VM8095. Dit apparaat kent 7 knoppen die onafhankelijk van elkaar een geluid of een serie geluiden laten spelen. Daarvoor dienen die (series) geluiden in 7 mapjes op de SD kaart (of USB stick) gezet te worden. De mapjes moeten de aanduiding A t/m G krijgen, gelijk aan de knoppen op de module. De inhoud van de 7 mapjes kan ook worden afgespeeld door externe schakelaars.

De juiste knop wordt door Koploper geactiveerd na de aankomst van de betreffende trein in het station. Dat onderdeel is opgenomen in de vaste treinroute. Een locwissel heeft daardoor geen invloed op de juiste "Ansage". 

De externe schakelaars zitten bij mij op schakeldecoders van LDT en worden door Koploper aangestuurd. Het moeten momentschakelaars zijn. Daarvoor laat ik in Koploper de gebruikte schakelaar na 0,5 sec. terugzetten. Dat werkt prima.

De Velleman VM8095.

In het midden de 7 knoppen A t/m G en aan de rechterzijde de connector voor de externe schakelaars.
De knoppen aan de onderzijde zijn voor de handbediening van elke map indien daar meerdere geluidsbestanden op staan. Dat is bij mij niet het geval.
Op het display verschijnt bij (en na) het afspelen de naam van het bestand, wel zo handig!

De 7 knoppen spelen ook een rol in het programmeren van het apparaat. Daar zit de moeilijkheid. Indien één van de knoppen herhaaldelijk of te lang wordt bedient kan er wat veranderen in de toewijzing van de knoppen. Ik laat de mappenstructuur zoals in de fabriek bepaalt en na een onbedoelde wijziging zet ik het apparaat eenvoudig terug in de fabrieksstand. De geluidsbestanden op de SD kaart kunnen natuurlijk altijd op de PC worden gewijzigd.

Ik had een leverantie probleem met de Nederlandse importeur van de LDT schakeldecoders. Daarom heb ik ook een oude Viessmann 5209 in gebruik die wat storingen geeft. Zo af en toe krijgt een trein een verkeerde stationsomroep! Niet erg, je verstaat er toch weinig van. Ik hoop dat met een twee LDT decoder alles perfect functioneert.



De kerkklok heeft 3 MP3 spelers VM202N voor 3 geluidfragmenten. De locfluit maar eentje.

Ook de al eerder beschreven MP3 spelers (VM202N) functioneren nu allemaal. De kerkklokken hebben 3 mogelijkheden: "Stundenschlag" om  6 en 10 uur en ook het klokken luiden. Alle geluiden komen in het filmpje voor. De Stundenschlag lijkt wel erg op de Stationsglocken. Dat is in werkelijkheid ook zo, het is zelf opgenomen geluid. 

Nou, ik wordt in de modelbouwkamer heel relaxed als ik het achtergrondgeluid aanzet! Dat is maar goed ook, want mijn volgende modelbouwwerk wordt het zelf in elkaar solderen van heel dunne bovenleiding.

Daarover later meer, wordt vervolgd,

Met groet, Jan

1 opmerking: