zaterdag 22 december 2018

Grind aanbrengen

 
Draaischijf en loods van boven gezien na het aanbrengen van het grind.
 
Na het bouwen van draaischijf en loods kon het aangrenzende emplacement van grind worden voorzien. Door de vele wissels in dat gedeelte was dat een omvangrijk werkje. Ook is het voldoende vlak aanbrengen van heel fijn zand tussen de sporen lastig. Het regenachtige weer van de laatste dagen was ideaal om lekker geconcentreerd bezig te zijn.
 
 
De "Rhätia" is voor de gelegenheid nog eens uit de loods gehaald.
 
Vooraf is goed gekeken of al het tussen het spoor noodzakelijke aanwezig was. Kabelgoot afdekkingen en de op bovenstaande foto zichtbare put voor de draaischijf zijn nog aangebracht.
Daarna zijn alle uitneembare zaken verwijderd: loods, draaischijf, bovenleidingmasten en seinpalen. Ook de wisseltongen van de Bemo C70 wissels konden worden uitgenomen, een groot voordeel van deze rails! Daarna is het volgende gedaan:
 

Roestkleur spoorstaven

 
Alle spoorstaven zijn geschilderd met Koemo Rostfarbe.  De Koemo Rostfarbe droogt niet dik op en kan rustig wat over dwarsliggers en railklemmen worden "geknoeid". Een beetje uitstrijken geeft dan een realistisch beeld. De Bemo C70 rails zijn af fabriek al voorzien van een zwarte coating. De Rostfarbe kan hier zo over aangebracht worden.
 
Bij mijn vorige modelbaan moest ik de nikkelzilveren rail eerst met grondverf verven. De zwarte Koemo grondverf kreeg ik echter niet goed hechtend op de spoorstaven. Als alternatief gebruikte ik  "Lasurfarbe" van Heki.
De gecoate Bemo C70 rails, gefabriceerd door Shinohara, worden vanaf dit jaar niet meer gemaakt.
 


 
Het completeren en schilderen van de bovenleidingportalen komt in 2019.
 

Ballastgrind

 
Na droging van de Rostfarbe is Koemo "Schotter" (voor H0) aangebracht. Ik gebruik een mengsel van 1 deel Koemo DN op 1 deel Koemo R10. Het ballastgrind mag niet te hoog worden aangebracht! Dat is bij het eerste deel van het emplacement op een enkele plaats wel gebeurd en dan zie je op een laaggenomen foto in plaats van dwarsliggers alleen maar steentjes. Beter eerst te weinig aanbrengen, bijvullen kan altijd, weghalen is moeilijker.
Ik gebruik voor het ballastgrind een stevig mengsel van 1 deel houtlijm op 1 deel water. Ik wil dat ballastgrind keihard vastzit. Loskomende korrels kunnen schade veroorzaken in de locomotieven. Om de lijm goed tussen de grindkorrels te laten vloeien wordt wat afwasmiddel toegevoegd. Door de lijm niet in het droge grind te laten vallen voorkom je verplaatsing van de grindkorrels. Beter is om via de dwarsliggers de lijm in het grind te laten trekken of via al ingewaterd grind. Veel modelbouwers gebruiken een plantenspuit om het droge grind vooraf te bevochtigen. Ik doe dat beslist niet. Ik wil het ballastgrind precies zo houden als neergelegd. Daar mag geen spuit aan te pas komen! En water spuiten over je modelbaan, dat doe je toch niet?  
 

Fijn materiaal tussen de sporen

 
Tussen de sporen ligt een fijner materiaal waarvoor ik Koemo Weg 15 gebruik (Steinmehl 0 - 0,15 mm). Dat zeer fijne zand vraagt een speciale behandeling. Ik breng het in een dun laagje aan en veeg het droge oppervlak met een papiertje glad. Het lijmmengsel moet hier wel dunner zijn, zeker 2 delen water op 1 deel lijm, anders trekt de lijm niet in het fijne zand en wordt het een puinhoop. Dat heb ik bij het maken van de perrons ondervonden. Dun aanbrengen, met sterk verdunde dunne houtlijm en met voldoende afwasmiddel werken! Eventuele zeepbellen wel direct doorprikken zodat je daar later niets meer van ziet.
Dan rest de vraag: eerst het ballastgrind of eerst het zand? Ik heb het grind eerst aangebracht en een dag later het zand. Ik had daardoor meer moeite met het vlak afwerken van het zand, maar kon het zand nu wel op de goede hoogte afwerken. Op de vrije baan ligt dat anders en breng ik eerst het zand aan.
 



 
Dat beetje groene "turf" van Woodland is nog in het vochtige grind gestrooid.
 

Afwerken

 
Daarna verkeerd zittende grindkorreltjes weg peuteren en plaatselijk wat grind bijvullen en weer inlijmen. Zo kan je het net zo maken als je wilt. Daarna kan alles weer teruggeplaatst worden.
 
 
 
Ook de wisselstellers staan er nog niet, nog steeds veel werk te doen!
 

 Ik wens alle lezers fijne feestdagen en een heel goed 2019!

 
Tot in het nieuwe jaar,
 
Jan

1 opmerking: