zondag 23 september 2018

Start van het modelbouwseizoen

Na een zomer van een half jaar is het dan toch herfst geworden. Tijdens zomerse en zelfs tropische dagen was het geen doen om op de modelbouwkamer te zijn. Maar die tijd is soms wel interessant  om te kijken wat er op internet aangeboden wordt. Dat kan ook in de tuinstoel op een schaduwrijk plekje. Zo kwam ik bij de uitverkoop van de winkel Drehscheibe Duisburg en vond ik bij een internethandelaar in de buurt van Köln ook een verzameling treinen uit de negentiger jaren, alles ongebruikt. De aanwinsten:

 
Ongebruikt met garantie tot 7-2-1981: heerlijk!
  
 
Deze drie van de foto uit 1989 in één koop.

 
Het snoepje van de week: de RhB Ge 3/4 1

In de komende tijd ga ik werken aan de Lokremise met Draaischijf in de westhoek van het emplacement Filisur. De Lokremise komt weer uit een pakket van het Zwitserse Pirovino. Voor de draaischijf wil ik de Peco schijf gebruiken, maar dan wel gemotoriseerd. Daarmee voorkom ik een nog grote uitgave voor een draaischijf van de firma Hapo, maar dan moet de Peco draaischijf wel goed werken.

 
De lokremise en draaischijf van Filisur. (eigen foto uit 2016)

Ik ga proberen de draaischijf te voorzien van echte wieltjes en een langzaam draaiende en digitaal geregelde transmissiemotor. Het schijfoppervlak is al grotendeels aangepast aan het voorbeeld uit Filisur. Ik laat het eindresultaat in een volgend bericht zien.

 
De Peco draaischijf wordt aangepast naar het bovenstaande voorbeeld uit Filisur.
Rechts een Modelcraft RB350600 transmissiemotor.
Daaronder een paar cardankoppelingen voor een rechtstreekse aandrijving. 

De modeltreinen rijden inmiddels ook weer. Ik vind het bijzonder dat alles na zes maanden stilstand weer net zo verder gaat als in het voorjaar is stopgezet. Dat was bij eerdere modelbanen wel eens anders. Het geeft een positief gevoel bij de start van het nieuwe modelbouwseizoen!

Tot later, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten