zondag 8 oktober 2017

Start bouw Hotel Grischuna en ook wat licht op straat.

Het is inmiddels weer oktober en dus is het project voor deze winter gestart, de bouw van het Hotel Grischuna. Nu staan nog alleen de buitenmuren. De bouw ligt al weer stil in afwachting van een nalevering.

 
In de rechterhoek van de modelbaan wordt gebouwd aan Hotel Grischuna.

Het bouwpakket van Grischuna komt van de Zwitserse specialist Pirovino. Hij laat het nu samenstellen door Laser Sachen uit Hürth bij Keulen en daar zit misschien nog een klein probleempje........
Bij twee gevels was de gevelbekleding niet passend. Een duidelijke fout in het laser-werk. Ook ontbraken in het pakket enkele cruciale bouwdelen. Na een goed contact met Pirovino zijn nieuwe delen onderweg. Daarna gaat de bouw verder en zal ik dat hier laten zien.
Nu kan ik echter al wel stellen dat onderdelen in dit bouwpakket minder fraai uitgevoerd lijken dan bij het stationsgebouw. Het meest opvallende zijn de plastic platen met dakpannen van het merk Kibri en absoluut niet met het juiste type dakpan. Dat moet anders. Later meer informatie.

Ik was al een tijdje op zoek naar de juiste lichtmastjes. (Naar voorbeeld van de masten aan de Bahnhofstrasse in Filisur 1990, met een werkelijke lichtpunthoogte van ca. 6,25 m.).
De firma Viessmann levert mastjes met LED die wat betreft hun vorm goed het voorbeeld weergeven. Maar de schaalverhoudingen kloppen niet. De mastjes in de schaal 1:87 hebben een te dikke mast en een te groot armatuur. Dat geldt ook voor de wat lagere mastjes in de schaal 1:120. De nog kleinere lichtmastjes in de schaal 1:160 hebben voor mij wel de goede afmetingen voor wat betreft armatuur en mastdikte, maar de hoogte van 55 mm is natuurlijk veel te laag.
Ik heb dan ook geprobeerd de messing mast van een N-spoor lichtmastje te vervangen door een langere messing buis (rond 1,5 mm) en dat ging goed.

 
Voor: Viessmann 6092, schaal HO, hoog 100 mm
Midden: verlengde N-mast, hoog 72 mm
Achter: originele Viessmann 6497, schaal N, hoog 55 mm

Het oorspronkelijke messing buisje is niet zo maar te vervangen. De draadjes zitten vast in het buisje, waarschijnlijk door soldeerwerk. Er moeten dus ook nieuwe draadjes in die ook nog eens aan de kleine LED in het armatuur te solderen zijn. Loepwerk dus, maar goed te doen. Het resultaat op de baan, nog ongeschilderd:

 
N-spoor mastje van Viessmann, verlengd tot 72 mm.
 (Na 2003 staan aan de Bahnhofstrasse te Filisur hogere lichtmasten)
 
Het (model)bouwseizoen is nu echt begonnen, later weer meer.
 
Met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten