dinsdag 5 juli 2016

Na 21 jaar weer terug in Filisur

De modelbouw ligt bij mij in de zomer stil. Maar over het voorbeeld kan ik wel wat melden.

In juni van dit jaar besloten wij met de auto weer naar Graubünden in Zwitserland te reizen. En dat werd een bijzonder fijn weerzien. Filisur zelf was niet veranderd. Zoals bekend was het station wel ingrijpend gesaneerd.

 
Dit plaatje is helaas verdwenen, in plaats daarvoor veiligheid, ruimte en comfort!

In dit Blog heb ik al geschreven dat de sfeer op het station door de ingrijpende sanering niet meer hetzelfde is. Geen melkbussen meer voor de boemel naar Davos..... Niet meer over de rails lopen.... Het is allemaal moderner geworden. Maar waar gebeurt dat niet? Het kan in deze tijd niet meer anders.

Maar de sanering heeft zeker ook positieve kanten. De ruimte voor de stationschef is niet meer nodig. Er is nu een buffet. Op de plek waar vroeger het WC- en postgebouw stond is nu ook ruimte voor een terras. Het nieuwe tussenperron geeft veel ruimte voor de wachtende reiziger. Het landelijke dorp met nog geen 500 inwoners blijft als vanouds erg rustig, ook door de aanleg van een rondweg. Op het station is die rustige sfeer ook nog steeds aanwezig. Zeker in vergelijk met stations als Thusis, Davos of Klosters. Wij zaten elke middag na terugkeer van onze wandelingen achter een kopje koffie met hausgemachte Kuchen op het terras. Met uitzicht op het dal, of op de treinenloop. Heerlijk!

 
Nu volop ruimte voor een terras, de stationsklokken zijn gelukkig wel blijven staan!

In de treinenloop was nog weinig veranderd. 21 Jaar geleden verving de toen nieuwe Ge 4/4 III de Ge 4/4 II. Die Ge 4/4 II zie je nu dan ook nauwelijks meer in Filisur. De samenstelling van de treinen op de Albulalijn (nu RE's genoemd) is nog wel hetzelfde, zij het met nu de bagagewagen tussen de 1e en 2e klas rijtuigen in. De treinen bestaan uit EW1 en EW2 rijtuigen worden nog steeds met oudere versterkingsrijtuigen aangevuld.

 
De RE rijdt tot de instroming van nieuwe treinen nog met rijtuigen EW1 en EW2,
 en nog steeds aangevuld met oudere versterkingsrijtuigen.

In de goederendienst blijft de Ge 6/6 II als vanouds aanwezig, aangevuld met een koppeltje van de laatste locs serie Ge 4/4 I.  Opmerkelijk was de inzet van een Gem 4/4. In de jaren negentig werd de Gem 4/4 in de zomer voornamelijk ingezet op de Berninalijn. Daar maken nu de nieuwe Allegra's de dienst uit. Wij zagen de Gem 4/4 801 met een dagelijkse grindtrein kopmaken. De Allegra's hebben ook de dienst Filisur-Davos overgenomen (op een enkele trek-duw eenheid na). Wat mij opviel was de stille en zeer comfortabele loop van deze nieuwe treinstellen.

 
De Ge 6/6 II rijdt als vanouds de goederendienst....

 
....geholpen door een koppeltje Ge 4/4 I (hier 610+603).

 
De Allegra met de Bernina-Express en een Gem 4/4 (al dieselend!) met een grindtrein.

De Glacier Express rijdt alweer jaren met de nieuwe GEX-rijtuigen. Opvallend was de bezetting met bijna alleen oosterse toeristen!

 
Japan?

Tijdens onze vakantie kwamen wij ook door de nieuwe Vereinatunnel. Opmerkelijk was hier dat de trein Scuol-Samedan-Pontresina kop moest maken in die Vereinatunnel. Het doorgaande spoortraject in het Engadin was tussen de twee zuidelijke tunnelingangen door werkzaamheden buiten gebruik.

 
Bijzonder: de trein Scuol-Samedan-Pontresina maakt kop in de Vereinatunnel!

Niet alleen bij de zuidelijke uitgangen van de Vereinatunnel werd gewerkt, de stationsomgevingen in Preda en Spinas zijn veranderd in ware industrieterreinen. Dit vanwege de bouw van de nieuwe Albulatunnel.

Wat ons verder opviel waren de vele vertragingen. Tijdens een rondreis Filisur-Davos-Vereina-Engadin-Albula-Filisur knipperden op de infopanelen van bijna alle stations de rode leds: Verspätung! Zelfs een "Bahnersatz durch Busse" kwam voor, tussen Tiefencastel en Thusis, door bovenleidingbreuk.... het leek onze NS wel..... dan toch heimwee naar vervlogen tijden?

Maar mede door het fraaie weer en het fijne Filisur werd dit onverwachte weerzien een fantastische vakantie. Ik blijf als spoorwegmodelbouwer de voorkeur geven aan de situatie uit de negentiger jaren, maar Filisur heeft met de nieuw verkregen ruimte voor de reiziger een heel prettig station gekregen!

 
Met groet, Jan

1 opmerking:

  1. Ziet er gaaf uit, moet een bevredigend gevoel geven als het zo strak is gelegd!

    BeantwoordenVerwijderen