dinsdag 5 juli 2016

De huisjes van Grevasalvas

Geen bouwverslag maar een berichtje uit ons bezoek in 2016 aan Graubünden.

Veel modelbouwers hebben de fraaie Engadiner huisjes van Kibri op hun RhB modelbaan staan, naar het voorbeeld van werkelijke huisjes in Grevasalvas. Op mijn vorige RhB baan had ik deze huisjes ook. In de jaren negentig wandelde ik daarom al eens naar Grevasalvas. In deze zomer kwamen wij er weer langs.

 
Het schitterend gelegen dorpje Grevasalvas.
 
De kleine nederzetting Grevasalvas ligt op de flank van de Piz Grevasalvas, noordelijk van de Silsersee (Lej da Segl) en ca. 20 km ten zuidoosten van St. Moritz. Bergwandelaars kunnen hier een mooie wandeltocht maken tussen de Malojapass en Sils. Geoefende bergwandelaars dalen soms af vanaf de Julierpass. Zonder zware bergschoenen is Grevasalvas ook vanaf de hoofdweg bij de Silsersee makkelijk te bereiken. De Postauto (lijn 4) rijdt elk uur tussen het treinstation in St. Moritz, Sils en de Malojapass.

 
Met een beetje geluk kom je een Murmeltier tegen (foto aanklikken).
  
Van de Kibri modellen staan drie huizen in Grevasalvas. De huizen staan dicht op elkaar. Voor een realistisch beeld is dit ook op de modelbaan na te bootsen. De huizen met de Kibri nummers 38809 en 38810 zijn zelfs met een doorlopend dak met elkaar verbonden.

 
Alle huizen staan dicht op elkaar.
 
 
Voorbeeld van Kibri 38110

 
en van Kibri 38809.

 
Het dak loopt door.

 
Aan de buitenrand staat het voorbeeld van Kibri 38812.
Hier ook één van de vele Stadel zoals Kibri 38814.

Kibri huisje 38811 staat in het iets verder en hogerop gelegen Blaunca. Het valt mij op dat de al tientallen jaren oude Kibri modellen heel goed het voorbeeld weergeven. Al zal hier en daar wat bijwerken de modelhuisjes nog mooier maken.

 
Het voorbeeld van Kibri 38811 staat in Blaunca aan een klein beekje.

Ik zal op mijn huidige modelbaan de huisjes niet meer plaatsen. Filisur ligt niet in het Engadin. Maar ik wil jullie deze foto's niet onthouden.

Met groet, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten