zondag 31 januari 2016

Mader tunnelbovenleiding

Bij het ontwerpen van de modelbaan heb ik geprobeerd om ook op de niet zichtbare gedeeltes zoveel mogelijk ruimte boven de sporen te houden. De treinen kunnen dan zonder bovenleiding en met opstaande pantograaf rond rijden. Maar dat lukt nooit op elke plek. Nabij de tunnelingangen moet in ieder geval tunnelbovenleiding komen. Daarnaast kent de baan nog twee andere krappe gedeeltes.

 
Mader tunnelbovenleidingmastje nr. 26.

Op mijn vorige RhB modelbaan had ik al tunnelbovenleidingmastjes van Mader. Deze Zwitserse firma maakt tunnelbovenleiding voor emplacementen en voor enkelsporige lijnen. Ik kwam op Google met de zoekopdacht Tunneloberleitung niet verder dan een enkele Zwitserse leverancier. Pas bij het zoeken onder tunnelbovenleiding zag ik dat Keuterman in Borne Mader importeert. Keuterman-Mader-tunnelbovenleiding Via de mail waren de mastjes gauw besteld en geleverd. De mastjes met het nummer 26 zijn voor H0m en hebben twee gleuven voor aan te brengen spoorstaven als leidingrail. Ik heb daarvoor de goedkope flexrail van Piko gebruikt.


Vrije ruimte in de hoogte.


 
Vrije hoogte 85 mm: Net genoeg, hier geen tunnelbovenleiding.

Allereerst is gekeken waar ruimte genoeg is. Ik heb 85 mm vrije hoogte nodig. Rond rijden met een loc is natuurlijk ook mogelijk, maar dat heeft een risico...... Met een blokje hout is het wat veiliger.

 
Voor één mastje is ruimte gefreesd in het "plafond".
 
Voor normale plaatsing van de mastjes moet 70 mm boven de spoorstaaf beschikbaar zijn.
 
 
De leidingrail dient boven de eerder getoonde hoogte van 85 mm te beginnen.
 
De pantograaf wordt opgevangen door de eerste mast hoger te plaatsen. Je kan daarvoor ook een groter H0 mastje nr 12 kunnen gebruiken.
 
 
De maat van 55 mm geeft nog genoeg speling voor de pantograaf.
 
Minimaal is 61 mm boven de spoorstaaf nodig (55 mm tussen spoorstaaf en leiding). De mastjes zijn dan verdiept geplaatst. Met een malletje wordt de leiding precies boven de rails geplaatst. Daarna is de leidingrail aan de mastjes vastgezet door solderen of  op moeilijk toegankelijke plekken met secondelijm.
 
 
Vrije ruimte in de breedte.
 
 
Niet alles ging goed. Na het dichtmaken van de baan bleek dat ik op één plek onvoldoende gemeten had. Wagens raakten de wand en een enkele ontspoorde. Hier kon het 5,6 mm dikke hechthout gelukkig nog gemakkelijk verwijderd worden. Er komt een nieuw wandje tegen het resterende hout.
 
 
Te krap gemeten, het hout moest er weer uit.....

Bemo geeft aan dat hun rails op 46 mm tussenafstand gelegd moet worden. Je zou dan denken dat 23 mm vrije ruimte aan beide zijden genoeg is. Dat is in bogen beslist niet het geval! Ik pas minimaal 25 mm toe bij een boogstraal van 37,6 cm. Dat is voldoende voor EWI/II rijtuigen. Wellicht dat er andere wagens zijn waarvoor meer ruimte nodig is. Die kunnen dan niet op mijn baan rijden.
 
Wordt vervolgd, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten