woensdag 30 december 2015

Lenz energiebuffer 10490

Eerst de stand van vandaag:

De hoofdlijn is nu geheel berijdbaar en het proefrijden is begonnen. Alle rails zijn nog niet gelegd.
Van de railbouw resten nog twee stationssporen en de aftakking in de richting Davos.

 
Ge 4/4 II 617 rijdt met sneltrein bergafwaarts richting station. In het station wacht de tegentrein.

 
Na binnenkomst is de tegentrein (met de 619) vertrokken en laat zich even later nog één keer zien.


De Lenz energie buffer Power 1, artikelnr. 10490:

Op het station van Filisur stond altijd een rangeerlocje gestationeerd, de Te 2/2 71.
Dat karakteristieke voertuig mag natuurlijk niet ontbreken. Het locje heeft slechts twee assen heeft en is erg licht. Daardoor is het contact met de rails slecht. Bij een beetje vuile rails stopt het locje onmiddellijk en van ontspannen rijden is geen sprake meer.
Op mijn vorige spoor 0 baan waren de Lenz locomotieven allemaal voorzien van energiebuffers. Bij een stroomonderbreking reed de betreffende loc gewoon door. Ook de tweeassers. Dat wil ik natuurlijk ook op mijn H0m baan. Maar waar laat je de relatief grote accu (condensator) in de kleine H0m locs? Bij sommige locs kan ruimte gemaakt worden tussen de draaistellen door freeswerk aan het locframe. Bij de Te 2/2 71 gaat dat natuurlijk niet. Dan maar een andere oplossing geprobeerd:

 
Lenz decoder en energiebuffer passen precies in de kist.

Het locje heeft een bordes waar een kist kan staan. Die kist is misschien wat gezocht, maar onmogelijk is het niet, ook niet in werkelijkheid. Door hier gebruik van te maken blijft het vrije zicht door het machinistenhuis behouden. Het accuutje past daar ook niet in. De eveneens geplaatste (en noodzakelijke) decoder is de Lenz Gold Mini. De Gold Mini heeft soldeerpunten om de energiebuffer aan te sluiten. Dat soldeerwerk was voor mij de uiterste grens! Alleen met een loep kon ik op het decodertje solderen, maar het is gelukt.

 
Slechts 6 cm lang, maar nu wel perfect rijdend!

Het locje rijdt nu zonder problemen door alle wisselstraten op het emplacement. Over een stroomloos gezet gedeelte rijdt het locje bij normale rangeersnelheid 12 cm door voor dat hij stopt. Proef geslaagd, al zullen er altijd wel zijn die de kist op het bordes maar niets vinden....

Tot slot nog een beeld van de "achtbaan in de berg". Alles blijft nog open tot dat de proefperiode voorbij is. Daarna wordt het landschap aangebracht. Maar dat zal wel eind 2016 worden!

 
Proefrijden "in de berg"


Tot in het nieuwe jaar! Jan

2 opmerkingen:

  1. Mooi! moet ik ook testen ik heb de zelfde problemen met de loks terwijl ze gloed nieuw zijn de Bemo wissles zijn ook niet al te best vaak geen spanning op de wisseltongen die goed heb schoongemaakt

    Groetjes,

    RhB-mikey

    BeantwoordenVerwijderen