zaterdag 21 november 2015

Aanpassingen bij Bemo code 70 wissels

De eerste trein is vandaag in het station aangekomen:

 
De eerste helling is genomen!

Daarvoor is al heel wat werk verzet, ook aan de Shinohara code 70 wissels van Bemo. Ik vind deze rails mooi vanwege de lage spoorstaven. Daarmee wordt het voorbeeld benaderd. Maar deze rails vergt wel wat meer aandacht. Zo geven de wissels kortsluiting. Dat betekent bij een digitale baan een directe stop. De wielflenzen van het materieel maken contact met een messing strip aan de  wisseltongen. Die wisseltongen zijn verbonden met het hartstuk van de wissel. Daardoor kan een wielflens een verbinding maken tussen de twee gescheiden elektrische polen. Het stukje messing moet worden weggenomen. Daarnaast kan de wielflens ook contact maken met de vrij liggende wisseltong. Maar dat kan eenvoudiger verholpen worden door de tong iets rechter te buigen. Op deze wijze heb ik op mijn vorige baan zonder problemen kunnen rijden.

 
boven links: de originele wissel
midden onder: de uitgenomen messing strip
rechts: de wissel met uitgenomen wisseltongen en steldraad
links: de aangepaste wissel

 
De steldraad houdt de wisseltongen vast en kan alleen naar boven worden uitgenomen.
Daarvoor is de bevestiging op de aandrijving ook gewijzigd.

Maar nu terug naar de eerste trein op weg naar het station:

 
Vanuit het schaduwstation rijdt de trein zichtbaar voorlangs,

 
daarna langs de tussenwand omhoog,

 
en vervolgens achterlangs het nog aan te leggen tweede schaduwstation.

 
De trein arriveert in het station waarvan nog maar één spoor is gelegd.
Een tweede loc wacht om de trein weer mee terug te nemen.
De trein is korter als normaal omdat er nog niet voldoende ruimte is op het station.

Ook onder de baan is veel werk te doen:

 
De elektronica voor wissels en treindetectie (nog lang niet compleet).

Wordt vervolgd, Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten