zaterdag 10 november 2018

Bovenleiding, deel 1

Het is wintertijd, de dagen worden merkbaar korter en dan is verlichting op de modelbaan een leuke uitdaging. Ik had al straatverlichting geplaatst, maar de emplacementverlichting ontbreekt nog. Die moet op de bovenleidingportalen komen. Dus ook maar aan de slag met die bovenleiding.

De eerste bovenleidingportalen in aanbouw.

De werkelijke bovenleiding, de rijdraad, is iets wat ik pas ga maken als al het andere klaar is. De losse masten en de portalen kunnen eerder komen. Ik had al enkele masten geplaatst, maar nog geen complete portalen.
Ik gebruik de bovenleiding van Sommerfeldt. Waar nodig wordt deze aangepast. Het grote probleem is de ruimte. Het na te maken emplacement van Filisur is daardoor sterk ingekort. Dat betekent dat ik de bovenleiding niet 1 op 1 van het voorbeeld kan overnemen. Ik probeer echter voor de beeldvorming zoveel mogelijk de portalen naar het voorbeeld neer te zetten.

Gisteren zijn de liggers gesoldeerd en los op de masten gezet:

Het beeld van de modelbaan verandert hierdoor.

Vrij staande masten worden direct vast gezet. De portalen blijven voorlopig makkelijk uitneembaar. Deze komen in openingen van 5 mm. Daarmee is een compleet portaal uit te nemen zonder deze te beschadigen. De portalen kunnen al wel met boutjes worden vastgeklemd. Nu wacht ik op kleine onderdelen om de masten compleet te maken. Daarna worden de liggers op de masten gesoldeerd en kunnen de lampen van Brawa geplaatst worden.

De linkerhoek krijgt nu ook wat meer invulling.

Wordt vervolgd,

Jan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten